100 jaar Martin, Aston Martin

Al een eeuw worden de wegen opgesierd door auto's van het unieke en typisch Britse merk Aston Martin. Onder meer de filmfiguur James Bond maakt er gretig gebruik van, maar ook anderen laten zich verleiden.
AP2006

Je hebt nu eenmaal stijl of je hebt het niet. Stijl kan je echter ook kopen en een van die plaatsen is Gaydon in het Engelse graafschap Warwickshire. Daar worden de modellen gebouwd waarvan "would-be" Bonds dromen.

Honderd jaar geleden veroverde koning auto -toen nog schuchter- de weg. De eerste autoraces waren al snel een feit en de Engelsen Robert Bamford en Lionel Martin besloten om samen een raceauto te bouwen. Na een eerste overwinning van Martin in Aston Clinton, werd het merk "Bamford & Martin Ltd" omgedoopt tot Aston Martin.

Snelle jongens waren het, maar in 1924 ging Aston Martin voor het eerst failliet en werd het gered door een groep investeerders. Dat zou nog vaak gebeuren, al ging het merk vanaf 1936 ook gewone auto's voor de weg bouwen. Toch bleven racecircuits zoals dat van Le Mans en Monza de favoriete plek voor Aston Martins.

"Built for Bond"

In 1947 nam de tractorproducent sir David Brown Aston Martin over en hij zou zijn initialen lenen voor de legendarische modellen DB waarmee geheim agent James Bond 007 het krapuul van deze wereld te lijf zou gaan.

Sean Connery zat in 1964 in de film "Goldfinger" aan het stuur van een DB5 -het meest tot de verbeelding sprekende model van Aston Martin. Na hem zouden andere Bonds ook met modellen als Vantage en Virage over het scherm scheuren.

Enkel de Bond-acteur Pierce Brosnan -een Ier natuurlijk- zou even de voorkeur geven aan een BMW, wat over het Kanaal tot een kortstondige  opstoot van gekwetste trots en anti-Duitse gevoelens leidde. Na dat slippertje keerden Brosnan en de makers van Bond echter snel terug naar het vertrouwde nest en was alles vergeten en vergeven.

De Aston Martin paste volledig in de Bond-stijl met glamour, avontuur, champagne en mooie vrouwen. Op zijn website hanteert het bedrijf overigens de slogan "Built for Bond".

Invision2012

Een merk van de wereld

Aston Martin is net als Bond het summum van "very British indeed", maar dat verhinderde niet dat de Amerikaanse autogigant Ford in 1987 zowat 75% van de aandelen in handen kreeg en enkele jaren later zelfs de volledige eigenaar werd. 

In 2007 besloot Ford echter om Aston Martin van de hand te doen aan de Amerikaanse investeerder John Singers en twee bedrijven uit Koeweit. Twee jaar geleden nam het Italiaanse private equityfonds Investindustrial 37,5% van de aandelen van Aston Martin over. Het Duitse concern Daimler (Mercedes-Benz) is met 5% minderheidsaandeelhouder.

Aston Martins rollen overigens niet enkel in Engeland van de band. Sinds enkele jaren wordt de Rapide gebouwd in Graz in Oostenrijk. Aston Martin is dus een wereldmerk geworden, al blijven de Britse stijl en traditie het merk wel overheersen.

AP2013

Wie rijdt daar nu mee?

Aan een Aston Martin hangt een prijskaartje, maar dat houdt de "rich and famous" natuurlijk niet weg. De Britse prins William reed na zijn huwelijk met zijn Kate in een Aston Martin het geluk tegemoet, wellicht ook als eerbetoon aan de nationale economie.

Zowel Pierce Brosnan als Daniel Craig blijven buiten hun Bond-imago het merk trouw en Aston Martin kon ook Hugh Grant, ex-Beatle Paul McCartney en Robbie Williams verleiden, net als de flamboyante snookerspeler Jimmy White en tennisser Rafael Nadal.

De Golfstaat Dubai die met zijn geld geen blijf weet, laat de politie rondrijden in Aston Martins. Zelfs wijlen koning Boudewijn bezat er een. Zelf heb ik er geen op de oprit staan, sommigen hebben nu eenmaal geen Aston Martin nodig om aan een mooie vrouw te geraken.

AP2011
AP2013
AP2009
AP2012