"Je suis Charlie" als merknaam aangevraagd in Benelux

Een dag na de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo heeft een privépersoon bij het Benelux bureau "Je suis Charlie" aangevraagd als merknaam. Dat meldt het merkenbureau Brantsandpatents. Met zo'n merkaanvraag wordt gepoogd een monopolie te verwerven op het gebruik van de slagzin "Je suis Charlie" in relatie tot onder andere cosmetische middelen, kledij en dranken.

Het is niet de eerste keer dat iemand munt probeert te slaan uit een tragische gebeurtenis. De merken "Nine Eleven" en "Boston Strong" werden ook meteen na de respectievelijke aanslagen ingediend als merk in de Verenigde Staten.

Kan merkaanvraag worden geweigerd?

Er is weinig twijfel dat ook deze merkaanvraag veel reacties zal losweken. In principe kan de merkaanvraag worden geweigerd op basis van "strijdigheid met de openbare orde en de goede zeden". Toch lijkt een weigering door het Benelux bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) op basis daarvan weinig waarschijnlijk, meldt het merkenbureau Brantsandpatents. Merkautoriteiten willen namelijk verhinderen beschuldigd te worden van censuur.

Meer waarschijnlijk is dat de merkaanvraag geweigerd wordt op basis van "een gebrek aan onderscheidend vermogen", meldt het merkenbureau. Aangezien de slogan "Je suis Charlie" de voorbije week is uitgegroeid tot het symbool voor vrije meningsuiting, zal wellicht niemand "Je suis Charlie" als een aanduiding van de oorsprong van de betrokken producten beschouwen. "Zo kan de slogan alsnog tot het publieke domein blijven behoren", aldus Brantsandpatents in zijn persbericht.