Zonnewagen maakt ritje van 1.200 kilometer door Abu Dhabi

Het Leuvense studententeam dat met zijn zelfgebouwde zonnewagen al enkele keren deelnam aan de World Solar Challenge in Australië, gaat dit jaar een nieuwe uitdaging aan in het Midden-Oosten. Ze nemen er deel aan de Abu Dhabi Solar Challenge, over een traject van 1.200 kilometer.

Het Punch Powertrain Solar Team van de KU Leuven bouwt elke twee jaar een nieuwe zonnewagen, waarmee ze in Australië deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge, het officieuze wereldkampioenschap voor zonnewagens. Het team dat in 2013 naar Australië trok en daar een zesde plaats behaalde, heeft er duidelijk nog niet genoeg van: met een twintigtal zijn ze naar Abu Dhabi afgezakt om er van 16 tot 19 januari deel te nemen aan de gloednieuwe Abu Dhabi Solar Challenge, de eerste in zijn soort in het Midden-Oosten. Het is vooral de bedoeling om er, in de aanloop naar het event in Australië, enkele nieuwigheden te testen, waaronder de efficiëntie van nieuwe zonnepanelen.

Tijdens het vier dagen durende event zullen meer dan 15 teams van topuniversiteiten ongeveer 1.200 kilometer afleggen. De winnaar van de ADSC zal het team zijn dat de verschillende etappes in zo kort mogelijke tijd aflegt. Het team heeft er alvast vertrouwen in. "We zijn al van begin januari in Abu Dhabi om de wagen klaar te maken. De testritten zijn vlot verlopen. We hebben gelukkig geen grote technische problemen gehad. We zijn helemaal klaar om donderdag te starten", zegt teamleider Thomas Sterken.

De omstandigheden waarin het team moet werken, zitten ook mee. "Vandaag is er het rond de 20 graden, maar maximaal is het er zo'n 30 graden. Dat is iets helemaal anders dan de 40 à 45 graden in Australië", zegt teammedewerker Joren De Wilder. "Er kan misschien iets minder zonlicht vastgehouden worden, maar voor de piloten is het uiteraard veel aangenamer."

4,5 meter lang en 1,27 meter hoog

De wagen meet 4,5 meter lang, 1,8 meter breed en slechts 1,27 meter hoog. Zonder bestuurder weegt de wagen zo’n 170 kg. De elektrische motoren zijn verwerkt in de achterwielen en halen een efficiëntie van 97%. Hierdoor kan de wagen een topsnelheid van 130 km/u halen, enkel aangedreven door zonne-energie.