"Ik vond al dat het er zo donker uitzag"

In de Australische staat Queensland zijn duizenden mensen een uurtje vroeger wakker geworden dan normaal. De systeemklok op hun mobiele toestellen werd door een fout van de provider een uurtje vooruit gezet. Niet iedereen merkte die fout op. Pas toen klanten voor een gesloten deur stonden op hun werk, beseften ze hoe laat het was.

Mark, een bediende, was zo iemand. Een tv-ploeg van ABC trof de man verward aan. "Het drong niet tot me door waarom de deur gesloten was", zegt hij. "Vanmorgen viel het mij wel op dat het donkerder was dan anders, maar ik hechtte daar weinig belang aan. Misschien had dat wel te maken met het feit dat het vannacht geregend had."

Toen hij op de bus zat, kreeg hij een sms'je van zijn vrouw. Het is nog maar 6.20u, schreef ze in haar bericht. "Ik keek naar mijn scherm en antwoordde dat het wel degelijk 7.20u was", zegt Mark.

Technisch probleempje

En Mark was lang niet de enige die vroeger dan gepland de ogen opende. De uitbater van een ontbijtcafé kon alleen maar vaststellen dat de gezichten in zijn zaak niet op stralend, maar op onweer stonden. "Heel wat klanten liepen er humeurig en een beetje verdwaasd bij", getuigt uitbater Sean.

"Door een technisch probleem zijn veel van onze klanten in Brisbane en Queensland te vroeg wakker geworden", geeft een woordvoerster van telefoonprovider Optus toe. "In de loop van de ochtend hebben we de tijd weer een uur teruggedraaid. We willen ons alvast excuseren bij onze klanten voor de mogelijke ongemakken", klinkt het bij de telefonieprovider. 

Naast de excuses doet Optus ook een geste aan zijn klanten. Ze kunnen ter compensatie - op vertoon van hun telefoon - een gratis kop koffie halen bij een groot café in Brisbane.

lees ook