"Ik moest iets doen om mijn zoon te beschermen"

Postmodern. Camp. Kitsch. In ieder geval is Jeff Koons een van de meest controversiële kunstenaars van de afgelopen decennia. Daar zit zijn opmerkelijke huwelijk met de Hongaars-Italiaanse pornoster Ilona Staller, in juni 1991, zeker voor iets tussen. Koons wordt komende woensdag 60 en dat is een unieke gelegenheid om nog eens terug te blikken op die turbulente periode uit zijn leven.

Koons leerde Staller -La Cicciolina voor de vele fans- eind jaren 80 kennen en ze werd al snel een soort muze voor de beeldende kunstenaar. Onder de noemer "Made in heaven" bundelde hij foto’s, schilderwerken en glazen sculpturen die niets aan de verbeelding overlieten, maar die tegelijkertijd baadden in een dromerige en kitscherige sfeer van onschuld.

Koons vergeleek hen beiden dan ook maar al te graag met Adam en Eva in het paradijs. "Een sensationele lichaamservaring, overgaand in een filosofische beschouwing over schaamte en schuldgevoel. Ook al waren de werken erg confronterend, de bedoeling was goed", omschreef hij die werken eind 2013 op Reserve Channel. Terwijl het voor vele kunstcritici niet meer dan harde porno was, verpakt als kunst. Maar juist dankzij die controverse verwierf Koons wereldfaam.

Staller genoot intussen mee van de roem, met in 1990 de WK-voetbal pornotopper "Cicciolina ai Mondali" en van 1987 tot 1991 een kortstondige parlementaire carrière. Koons zelf liet geen mogelijkheid onbenut om haar op een voetstuk te plaatsen. Zo noemde hij haar onder meer "een van de bijzonderste mensen op aarde" en "een extreem genereus persoon".

Maar de liefde was snel over. In oktober 1993 liet Staller Koons alleen achter in New York -Ze voelde zich zowel lichamelijk als geestelijk misbruikt- en vertrok met haar zoontje Ludwig, toen nog geen 2, terug naar Italië.

Maar volgens Koons lag hij aan de basis van hun scheiding. "Ik heb me vooraf vaak afgevraagd: "Jeff, waar ben je toch mee bezig?" Toch heb ik me volledig op die relatie gesmeten. Toen het nochtans duidelijk werd dat ik in iets betrokken geraakte dat veel complexer was dan ik ooit had durven dromen, moest ik wel iets ondernemen om mijn zoon te beschermen. Ik moest van haar scheiden", aldus Koons in 2011 in The Guardian.

Ter wille van zijn zoon vernietigde hij ook verschillende werken uit de "Made in heaven"-collectie. Dat zoontje zou daarna nog de inzet worden van een bikkelharde voogdijstrijd.

lees ook