Mattel en Google herlanceren iconische View-Master

De Amerikaanse speelgoedgigant Mattel heeft zijn iconische dia-kijker voor kinderen, de View-Master, een upgrade naar de 21ste eeuw gegeven. In samenwerking met technologieconcern Google wordt het speelgoed omgevormd tot een 3D-bril voor de smartphone. De bekende ronde diakaarten blijven een rol spelen.
Zo ziet de nieuwe View-Master eruit.

De originele View-Master werd gelanceerd tijdens de wereldtentoonstelling van 1939 in New York. Met behulp van de ronde diakaarten krijgen gebruikers 3D-beelden te zien in het toestel.

"Die ervaring wordt nu naar het digitale tijdperk gebracht", klinkt het bij Mattel. De View-Master van de nieuwe generatie, die eind dit jaar beschikbaar zou zijn, is een 3D-bril voor de smartphone geworden, met het uitzicht van een skibril. Wie zijn Android-smartphone in het toestel schuift en ermee naar een View-Masterschijf kijkt, wordt ondergedompeld in een virtuele wereld die in 360 graden verkend kan worden.

Mattel staat onder druk. De klassieke merken zoals "Barbie" of "Hot Wheels" krijgen bij het jonge klantenbestand hevige concurrentie van spelletjes op smartphones en tablets. Eind januari stapte topman Bryan Stockton nog op nadat was gebleken dat de omzet van de onderneming voor het vijfde kwartaal op rij was gedaald.