"Twee op de drie dienstenchequebedrijven discrimineren"

Wanneer een klant enkel een autochtone poetshulp in huis wil, dan willigt ruim zestig procent van de dienstenchequebedrijven die vraag zo maar in. Dat blijkt uit een onderzoek van het Minderhedenforum, staat te lezen in verschillende kranten. Directeur Wouter Van Bellingen wil strengere straffen, ook voor klanten die zo'n vraag stellen.

Het Minderhedenforum benaderde anoniem 251 Vlaamse dienstenchequebedrijven met de vraag naar een poetshulp: "een Vlaamse, géén allochtone". Twee op de drie bedrijven gingen op die vraag in en zochten dan maar een poetshulp "van hier".

Des te opmerkelijker is dat ook heel wat overheidsbedrijven betrokken zijn; poetsdiensten van het OCMW en van de Plaatselijke Werkgelegenheidsagentschappen.

"Het gaat hier om pure discriminatie en dat is strafbaar", zegt Wouter Van Bellingen in Het Nieuwsblad. "Dat ook de overheid zich daaraan bezondigt, is verwerpelijk."

Anonieme controles en meldingsplicht

Dat dienstenchequebedrijven durven discrimineren, bleek drie jaar geleden al uit een reportage van ons magazine Koppen. "Er is beterschap gekomen, maar er blijft wel nog ontzettend veel werk aan de winkel", vindt Van Bellingen.

De voorzitter van het Minderhedenforum wil dat de bedrijven anoniem kunnen worden gecontroleerd. En er moet een meldingsplicht komen wanneer een klant vraagt naar een louter Vlaamse poetshulp, zodat ook zij gestraft kunnen worden.

De sector zelf zegt dat de bedrijven er herhaaldelijk op worden gewezen dat discriminatie niet kan, maar lijkt het probleem toch eerder bij de klant te leggen. "Het feit blijft dat uiteindelijk de klant beslist", zegt Herwig Muyldermans van sectorfederatie Federgon in Het Nieuwsblad. "Als de klant een voorgestelde poetshulp weigert, hebben onze bedrijven ook vaak het raden naar de echte reden daarvoor."