Aanpassingen nodig voor opvolger C-130: "Timing op schema"

Defensie heeft nieuwe huisvesting nodig voor de Airbus A400M "Atlas", de opvolger van de oude C130. Omdat het nieuwe transporttoestel een stuk groter is, volstaat de huidige infrastructuur niet. Over vier jaar al komt het eerste toestel aan, maar het kabinet van minister Steven Vandeput (N-VA) verwacht geen problemen met de timing.
De Airbus A400M, de opvolger van de bekende C-130.

Het Laatste Nieuws schrijft vandaag dat Vandeput dringend werken moet starten om de vervanger van de C-130 te huisvesten. De toestellen zijn immers besteld en het eerste land normaal gezien in april 2019.

Tony Langone, de woordvoerder van de minister, nuanceert het bericht en zegt dat hij er alle vertrouwen in heeft dat Defensie op tijd klaar zal zijn. "Het is nog vier jaar. Ik ga ervan uit dat we op schema zitten met de timing. Ik heb bij de generale staf ook helemaal geen signalen opgevangen dat er problemen zijn."

Het Atlas-toestel is 15 meter langer, 3 meter hoger en 2 meter breder dan de oude C130 "Hercules". Het toestel kan dus een grotere vracht vervoeren, maar dat betekent wel dat er nieuwe huisvesting nodig is.

Op welke vliegbasis de toestellen zullen vliegen, is nog niet bepaald. "Vermoedelijk wordt het Melsbroek", zegt de woordvoerder. Of er daar nieuwe loodsen komen, of dat de huidige infrastructuur wordt aangepast, moet nog bekeken worden. Daarnaast zullen ook de landingsbanen steviger moeten worden gemaakt.

Hoeveel de aanpassingen zullen kosten, is niet bekend. Veel budgetruimte is er in ieder geval niet, want het leger moet deze legislatuur ruim 1,5 miljard besparen. Minister Vandeput maakt in september zijn strategisch plan bekend. Wellicht zal er dan meer duidelijkheid komen over de plannen.