"Debat over intelligente snelheidstechnologie in auto opstarten"

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) heeft een plan klaar om het debat over ISA (intelligente snelheidsassistentie) in de auto op te starten. Intelligente snelheidsassistentie omvat systemen waarbij de snelheidslimiet enkel wordt aangegeven tot systemen waarbij de snelheid automatisch gecorrigeerd wordt door de wagen.

De minister wil het debat over de nieuwe technologie opstarten, maar heeft niet de bedoeling een dergelijk systeem te verplichten of een wetgevend initiatief te nemen om dit te verplichten in nieuwe wagens. Morgen stelt ze het plan voor in het parlement.

Er bestaan drie systemen: "open" (of passief) waarbij het overschrijden van de limiet wordt aangegeven (dit bestaat nu al, de bestuurder beslist zelf of hij trager gaat rijden of niet), "gesloten" (of actief) waarbij de snelheid automatisch wordt gecorrigeerd door een snelheidsbegrenzer in de auto en "halfopen" waarbij het systeem gedeactiveerd kan worden door de bestuurder.

"De technologische ontwikkeling gaat razendsnel, maar we moeten hier goed over nadenken", zegt de minister. "We moeten dus hierover het politieke debat starten." Verschillende Europese lidstaten, zoals Nederland en Zweden, experimenteren al met projecten.

"Verkeersveiligheid is en blijft mijn prioriteit", benadrukt Galant. "Ik denk dus dat het nodig is om alle pistes te onderzoeken en een debat te voeren over het gebruik van nieuwe technologische toepassingen." Onaangepaste snelheid is een van de belangrijkste oorzaken van ongevallen op onze wegen. Volgens mobiliteitsorganisatie Touring zouden snelheidsbegrenzers zeker voor recidivisten een doeltreffend middel kunnen zijn.