Afschrijvingen wegen op winst lingerieproducent Van de Velde

Lingerieproducent Van de Velde heeft vorig jaar een winst geboekt van 2,5 miljoen euro: liefst 92,2 procent minder dan het jaar daarvoor. Reden is de volledige afschrijving van de Amerikaanse Intimacy-keten, zo blijkt uit de jaarresultaten.

Er dienden vorig jaar waardeverminderingslasten te worden geboekt van 31,4 miljoen euro, volledig op naam van Intimacy. Zowel de merknaam als de goodwill staat nu op nul, aldus het bedrijf uit Schellebelle. De winstgevendheid van Intimacy blijft lijden onder de verdere daling van de omzet, en de "turnaround is niet ingezet", luidt het.

Van de Velde kon de omzet vorig jaar opkrikken met 8,7 procent tot 198,4 miljoen euro. De recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen steeg 18,6 procent tot 57,7 miljoen euro. Er wordt een dividend voorgesteld van 3,50 euro per aandeel, waarvan 1,35 euro per aandeel al werd uitbetaald in november vorig jaar.

Wat dit jaar betreft, verwacht de lingeriegroep groei in de wholesaledivisie voor de eerste jaarhelft. De voororders voor het voorjaar liggen immers voor op 2014. Wat de retail betreft, zijn voorspellingen moeilijk. De groep gaat evenwel uit van aanhoudende groei in Nederland en Duitsland, en ook voor het Verenigd Koninkrijk, alhoewel dit moeilijker haalbaar is dan op het continent, luidt het.