Steeds meer agressieve klanten in winkelketens

Het personeel in grote winkelketens krijgt steeds meer agressieve klanten over de vloer. Dat zegt de socialistische vakbond BBTK in Het Nieuwsblad. "Hoog tijd dat de ketens dit probleem ernstig nemen", vindt BBTK. Dat schrijven de kranten van het Mediahuis.

De socialistische vakbond ondervroeg bijna 1.000 mensen die hun boterham verdienen in een voedings- of modeketen, voor de overgrote meerderheid vrouwen. 8 op de 10 winkelbedienden kregen ooit al te maken met klanten die hun stem verhieven, bijna 6 op de 10 werden al uitgescholden.

1 op de 3 kassiersters werd al eens bedreigd, ruim 1 op de 4 kreeg seksuele opmerkingen en ruim 1 op de 6 kreeg te maken met fysiek geweld. Het aantal medewerkers dat als gevolg van agressie enkele dagen thuis moet blijven of ontslag overweegt, bedraagt 10 procent.

De socialistische vakbond BBTK trekt dan ook aan de alarmbel. "Het is hoog tijd dat de ketens dit probleem ernstig nemen", zegt Jan De Weghe (BBTK), "het personeel moet leren hoe hiermee om te gaan."