Tele-Onthaal minder gecontacteerd door bekendheid Zelfmoordlijn

Tele-Onthaal is vorig jaar in totaal 113.390 keer telefonisch of via chat gecontacteerd. Dat is 3 procent minder dan in 2013. Reden is wellicht de toenemende bekendheid van Zelfmoordlijn 1813.

Op het volledige jaarverslag van Tele-Onthaal is het wachten tot eind juni, maar nu is al duidelijk dat minder mensen contact hebben opgenomen met de anonieme hulplijn. In 2014 kwamen 106.062 oproepen binnen op het gratis nummer 106. Via de chat op www.tele-onthaal.be kwamen er 7.328 oproepen binnen.

De bekendheid van Zelfmoordlijn 1813, dat in 2011 door minister voor Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) werd opgezet en waaraan Tele-Onthaal meewerkt, dringt het aantal consultaties voor Tele-Onthaal terug. "Het is belangrijk dat mensen weten dat wij hen kunnen doorverbinden met de Zelfmoordlijn. Want bij ons kunnen ze terecht voor honderden andere thema's, los van zelfdoding", aldus Pots.

Binnenkort 24 uur op 24 bereikbaar?

Tele-Onthaal plant daarom een nieuwe bekendmakingscampagne. "Een op de drie Belgen kampt met psychische en emotionele problemen. Het is belangrijk dat mensen weten dat wij een luisterend oor bieden als permanent bereikbare gratis hulplijn voor zovele moeilijke thema's waar mensen mee geconfronteerd worden", aldus Pots.

Om die bereikbaarheid te garanderen, wil Pots de chat op de website 24 uur bereikbaar maken. "We merken dat de online-hulpverlening in de lift zit. Wanneer we online zijn, constateren we steeds dat de vraag groter is dan het aanbod. Daarom bekijken we of we de bereikbaarheid van onze chat kunnen optimaliseren."

Tijdens de eerste negen maanden van 2014 kwamen er al 20 procent meer oproepen binnen voor de Zelfmoordlijn dan in 2013.