"Blijven vernieuwen, met telkens nieuwe bieren"

Als we enkele mensen uit de distributiesector mogen geloven, doen speciaalbieren en streekbieren het beter dan pils. Vooral de gewone pils blijkt aan populariteit in te boeten, zo blijkt. Geen goed nieuws voor AB InBev, dat sterkt staat op de pilsmarkt. De grootste bierbrouwer ter wereld verkoopt trouwen opvallend minder bier in Europa.
AP2004

"We kunnen zeker niet zeggen dat de tijd van de pils voorbij is". Jean-Louis Van de Perre van de Belgische Brouwers is erg voorzichtig, maar geeft toe dat de speciaalbieren het over het algemeen goed doen.  

De voorzitter van de overkoepelende beroepsvereniging wil graag al zijn leden te vriend houden. Maar cijfers zijn cijfers: "De algemene consumptie van bier is inderdaad gedaald. Vroeger was dat 100 liter per inwoner, nu 72 liter." Toch beklemtoont Van de Perre dat de bierverkoop in ons land vorig jaar stabiel was, met dank aan het wereldkampioenschap voetbal. Weet dan ook dat het Belgische luik van het WK voetbal fors gesponsord wordt door een bekend pilsmerk van AB Inbev.

"Het pilsbier kent sinds 20, 30 jaar een achteruitgang, maar is vorig jaar gestopt door het WK voetbal", bevestigt Joris Van Eetvelde van de drankencentrale Van Eetvelde, in Lokeren. Maar de toekomst van het pilsbier oogt wat troebel: "Dit jaar verwachten ze een achteruitgang."

Wie heeft de grootste plas?

"Over het algemeen drinkt de Europeaan minder bier. Enerzijds omdat hij steeds vaker kiest voor wijn en andere alcoholische dranken, maar ook omdat er in totaal minder alcohol wordt gedronken", weten ze bij AB InBev. "Met een gevarieerde productenmix willen we de structureel dalende biermarkt verder dynamiseren."

Joris Van Eetvelde nuanceert. In zijn zaak stelt hij vast dat de andere bieren - streekbieren en speciaalbieren - het beter doen. "Bij AB InBev bestaat de grootste plas uit pilsbier. De laatste jaren maken zij niet langer het unieke bier, ofwel creëren ze zo veel verschillende bieren van hetzelfde merk dat de consument het bos door de bomen niet meer ziet."

Van Eetvelde weet waarover hij spreekt. "Wij verkopen gemiddeld 30.000 hectoliter bier per jaar. Vroeger waren de bieren van AB InBev goed voor 20.000 hectoliter per jaar, nu is dat nog maar 17 à 18.000 hectoliter. Onze totale plas bier is de laatste jaren min of meer even groot gebleven."

Ook bij De Hopduvel in Gent zien ze een toenemende interesse in zwaardere en minder gekende bieren. "Ons pilsgamma verkoopt sowieso minder", bevestigt Silke Van Liefferinge. "Stijgen zal het zeker niet doen."

"Blijven vernieuwen, met telkens nieuwe producten is de boodschap", weet Joris Van Eetvelde.

"Consument wil meer authenticiteit"

"Wij hebben vorig jaar een omzetstijging van 20 procent gehad." Alain De Laet van brouwerij Huyghe uit Melle is een tevreden man. "Wij halen 60 procent van onze omzet uit speciaalbieren. Pils is onze focus niet meer."

Bij Huyghe wordt wel nog pils geproduceerd, maar die wordt enkel verdeeld via de horecazaken die de brouwerij in haar portefeuille heeft, in binnen- en buitenland. "Grote merken kunnen goedkoper bier aanbieden via de supermarkt, maar kleine brouwerijen hebben daarvoor een te lage capaciteit", zegt De Laet. "Maar met vaten bier kunnen we wel competitief zijn."

"Onze groei ligt vooral bij de speciaalbieren", benadrukt hij. "De consument wil meer authenticiteit, meer kwaliteit in zijn glas krijgen."