Meer winst en marktaandeel, maar minder omzet voor Belgacom

Belgacom heeft in 2014 een nettowinst behaald van 654 miljoen euro, een stijging met 2,5 procent ten opzichte van 2013. Keerzijde is dat de omzet daalt. Maar CEO Dominique Leroy gelooft dat "2015 het kantelpunt wordt op onze weg naar groei".

Belgacom zegt dat de verwachtingen bereikt werden en spreekt van zeer solide operationele resultaten, mede dankzij de bundeling van producten onder het merk Proximus. Het bedrijf claimt een hoger marktaandeel voor mobiel, digitale tv en vast internet. Vooral in het slotkwartaal, met de eindejaarscampagne, werden klanten gewonnen.

Het totale mobiele klantenbestand van de groep kwam uit op 5,7 miljoen. Bij postpaid, de abonnementen, was er 10,4 procent stijging, bij prepaid 11,2 procent daling. Voorts zijn er 1,59 miljoen klanten van Proximus Tv (+8,7 procent), het aantal klanten met vast internet steeg 3,8 procent. Voor de bundel 4-play was er een stijging van het aantal klanten met 14,3 procent.

Voor het volledige jaar 2014 bedroegen de totale onderliggende opbrengsten 5,86 miljard euro (-1,6 procent). De totale omzet daalde 3,3 procent tot 6,1 miljard euro.

Zoals vorig jaar aangekondigd daalt het dividend naar 1,5 euro bruto.