Vlaamse magazines blijven terrein verliezen

De Vlaamse magazinemarkt blijft krimpen. De weekbladen verkochten vorig jaar 1,19 procent minder, zo blijkt uit de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

De grootste achteruitgang is er voor Joepie, dat in de bewuste periode meer dan 28,8 procent verloor, tot een oplage van 31.133.

Flair en Story moesten iets meer dan 18 procent prijsgeven, tot respectievelijk 71.902 en 103.588 exemplaren. Ook Humo blijft dalen, met 13 procent, en haalt nog een oplage van 115.722 exemplaren. P-Magazine en TV-Familie + Blik gaan achteruit met elk 11 procent tot 29.225 en 76.240 exemplaren.

Teve-Blad is opvallende stijger

Opvallende stijger in het rijtje is TeVe-Blad, dat er maar liefst bijna 25 procent bijkrijgt tot 163.980 exemplaren. Een stijging in oplage is er ook voor TV Gids Primo, dat er met 6,7 procent op vooruitging tot 154.059 exemplaren.

Geen enkel weekblad bereikt voorlopig meer dan enkele honderden lezers met zijn digitale editie.

Ook minder lezers voor maandbladen

De markt van maandbladen daalde in dezelfde periode met 2,9 procent. Uitschieters waren Ché (-14 procent tot 14.359), Grande (-22,9 procent tot 5.438), Royals (-31 procent tot 11.252) en Psychologies Magazine (-12,9 procent tot 6.319).

Noemenswaardige stijgingen waren er, uitgezonderd CFO Magazine (13,9 procent tot 2.188) en Marie-Claire Vlaams (6 procent tot 12.192), niet.

Bij de tweemaandelijkse magazines een positiever verhaal: de totale oplage steeg met 1,21 procent naar 287.617 exemplaren.

In Franstalig België vallen gelijkaardige trends te noteren. De weekbladen daalden er met 2,42 procent en de maandbladen met 4 procent.