"Het lijkt op kaalkap, maar dat is het niet"

De laatste weken worden overal in het land langs snel- en gewestwegen massaal bomen gesnoeid en gekapt. Hier en daar gaat dat plaatselijk gepaard met wat file. Hele bossen worden gerooid en bomen gaan massaal tegen de vlakte, of lijkt dat alleen maar zo?

Het is u wellicht ook al opgevallen, langs menige snel- en gewestweg zijn de laatste weken ploegen van het Agentschap Wegen en Verkeer druk in de weer met het snoeien en kappen van struiken en bomen. De weelderig woekerende groene stroken langs de wegen en op de middenbermen worden gekortwiekt. Bomen en struiken worden tot op 10 à 20 centimeter van de grond afgezaagd.

Hoewel het op het eerste gezicht erg drastisch lijkt, valt het al bij al goed mee. "Het lijkt op kaalkap, maar dat is natuurlijk niet het geval", zegt Ilse Luypaerts van het Agentschap Wegen en Verkeer. "We maken de bomen niet dood. Ze worden tot vrij kort op de grond gesnoeid, maar blijven wel leven en schieten snel weer op." Snoeien en kappen is noodzakelijk voor de veiligheid, want "bomen die te groot worden, hebben een groter risico om om te vallen".

Het hakhoutbeheer, zoals de techniek genoemd wordt, zou ook goed zijn voor de biodiversiteit. "Het is gezond voor de kleinere planten die door de grotere exemplaren niet altijd veel licht krijgen en is zo dus goed voor de biodiversiteit langs de Vlaamse wegen", klinkt het. Afhankelijk van de boom- en struiksoorten wordt iedere plaats om de 9 à 15 jaar onder handen genomen.

Het kappen van de bomen langs de snel- en gewestwegen heeft volgens het Agentschap Wegen en Verkeer geen invloed op de geluidsoverlast die de auto's veroorzaken. "We krijgen daar erg veel vragen over, maar het is vooral een psychologisch effect", zegt ze. "Als er bomen staan, dan zien de mensen de auto's niet en horen ze ze ook niet. Als we aan hakhoutbeheer doen, zien ze de auto's wel rijden en lijkt men ze meer te horen, maar uit onze objectieve metingen blijkt dat dit niet het geval is."