Manifest van Europese leerkrachten tegen radicalisering

Scholen moeten in dialoog blijven gaan met jongeren die dreigen te radicaliseren. Dat staat in een manifest dat 100 onderwijsdeskundigen uit heel Europa samen hebben opgesteld. Ze vragen ook de nodige ondersteuning in de strijd tegen de radicalisering. Dat schrijft De Morgen.

De 100 leerkrachten en beleidsmakers, verenigd in het Radical Awareness Netwerk, kwamen bijeen in Manchester om de problematiek van de radicalisering te bespreken. Het resultaat is een manifest, dat morgen aan alle Europese ministers van Onderwijs wordt voorgesteld. 

Karin Heremans (foto), directeur van het koninklijk atheneum in Antwerpen, schreef mee aan het manifest. Volgens haar kan het onderwijs voorkomen dat jongeren radicaliseren, onder meer door aandacht te besteden aan democratie en burgerschap. De dialoog met de jongeren speelt daarbij een cruciale rol, beklemtoont ze. "We moeten durven praten over de problematiek, maar we focussen ook op het gevoel van welbevinden, tot het behoren tot een schoolgemeenschap met veel verschillende culturen."

Maar de strijd tegen de radicalisering is geen taak van het onderwijs alleen, benadrukt het manifest ook. "De leerkrachten worden immers geconfronteerd met een problematiek waarvoor ze niet zijn opgeleid. Er moet daarom een samenwerking worden uitgebouwd met veiligheidsdiensten, met sociale en psychologische diensten en met de politie."