Aantal verkeersdoden in Vlaanderen stijgt weer

Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is opnieuw aan het stijgen. Er vielen vorig jaar 336 doden in het verkeer, 18 meer dan in 2013. Voor het hele land daalt het cijfer wel, omdat Wallonië en Brussel het beter doen. Dat blijkt uit de Verkeersveiligheidsbarometer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Een voor de hand liggende verklaring voor de stijging is er niet.

De slechte cijfers zaten eraan te komen. Enkele weken geleden zei Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in "De zevende dag" al dat er in de eerste negen maanden van 2014 meer doden waren gevallen op de Vlaamse wegen dan het jaar voordien.

Nu is het volledige plaatje bekend. In Vlaanderen zijn vorig jaar 336 doden gevallen in het verkeer, 18 meer dan in 2013. De voorbije jaren was er een dalende trend, maar die is dus gekeerd. De enige provincie die het beter doet, is Vlaams-Brabant. Daar zijn 5 verkeersdoden minder gevallen. In Oost-Vlaanderen zijn de cijfers het meest verslechterd, er vielen 12 doden meer.

Voor het hele land daalt het cijfer wel, naar een totaal van 615 (min 12). Dat komt omdat Wallonië (262 doden, min 26) en Brussel (17 doden, min 4) het een stuk beter doen dan Vlaanderen.

Aantal ongevallen stabiel

De meeste doden waren inzittenden van een auto (329), dan volgen inzittenden van een (lichte) vrachtwagen (174), voetgangers (84), brom- en motorfietsers (77) en fietsers (59).

Let wel: in de cijfers zijn enkel de mensen inbegrepen die overleden zijn op de plaats van het ongeval. Het werkelijke aantal verkeersdoden ligt dus hoger. Het BIVV schat dat cijfer (het aantal mensen dat overlijdt in de eerste 30 dagen na het ongeval) op 715 voor het hele land (400 voor Vlaanderen).

Het aantal letselongevallen, ongevallen waarbij minstens één iemand gewond is geraakt, is ongeveer stabiel gebleven. In 2014 waren het er 41.651 (plus 0,4 procent).

Weyts pleit voor rijbewijs met punten

Voor minister Weyts is nu een kantelpunt bereikt. "Ofwel laten we betijen, ofwel doen we iets, maar dan doen we dat met lef en dan doen we dat met structurele maatregelen", zegt hij. Hij doelt daarmee op een hervorming van de rijopleiding, meer trajectcontroles en het rijbewijs met punten.

"Het sluitstuk wat mij betreft, moet het rijbewijs met punten zijn, om een mentaliteitswijziging tot stand te brengen. Uit voorbeelden in het buitenland blijkt dat de invoering -in eender welke vorm- leidt tot een daling van het aantal verkeersdoden met 20 procent. Dan moet je dat toch gewoon doen."

"Geen voor de hand liggende verklaring"

Het rapport van het BIVV geeft enkel cijfers en geen oorzaken. Volgens Koen Peeters van het BIVV is het voor verklaringen wachten op een onderzoek. "Uit de cijfers blijkt immers geen voor de hand liggende verklaring", zegt hij aan onze redactie. "Het gaat ook niet om een kleine stijging, maar om een plotse en spectaculaire toename. We gaan hiervoor samenzitten met de transportsector."

Een deel van de slachtoffers zou kunnen worden verklaard door het zachte weer tijdens de eerste maanden van 2014. Het was toen een pak warmer, zonniger en er viel minder sneeuw dan tijdens dezelfde periode in 2013. "Als het mooier weer is, nemen mensen vaker de fiets en kunnen er dus bijvoorbeeld meer fietsers betrokken geraken bij ongevallen, maar dat verklaart de toename niet bij de dodelijke ongevallen met auto's en vrachtwagens."

Dat het aantal dodelijke slachtoffers in Brussel en Wallonië wel daalt, zou voor een stuk kunnen worden verklaard door het feit dat daar de laatste jaren een serieuze inhaalbeweging is gemaakt met snelheidscontroles. Vroeger stonden amper flitspalen in het zuiden van het land, maar dat is intussen niet meer het geval.