"Tolheffing vrachtwagens zal leven 0,5 procent duurder maken"

De geplande kilometerheffing voor vrachtwagens zal "een prijsstijging van 0,5 procent aan de kassa veroorzaken, zonder enige positieve impact op de mobiliteit". Dat zegt Comeos, de federatie voor handel en diensten. De organisatie vraagt dat de regionale regeringen de heffing zouden herzien.

"Onder het mom van mobiliteit wordt een platte belasting geheven", zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. "Een belasting die door de consument zal worden betaald, want iedereen schuift de factuur door."

"We berekenen dat de prijzen van voeding met een half procent zullen stijgen", zegt ze. "Het transport van veevoer naar de boer wordt duurder, het vervoeren van de beesten naar de slachthuizen, de karkassen die naar de industrie worden gebracht en de afgewerkte producten die in de depots van de winkels terechtkomen: alles wordt duurder met die kilometerheffing. Als je dan nog weet dat wij dagelijks zowat 2.500 vrachtwagens nodig hebben om de supermarkten te bevoorraden, kom je aan een hallucinant kostenplaatje."

"Betalen voor oplossing die er geen is"

Volgens Comeos kan de handel die kost niet op zich nemen, omdat de marges al sterk onder druk staan. "Op tien jaar tijd daalde onze winstmarge met een kwart", klinkt het. Bovendien verandert de tolheffing volgens Comeos "niets aan ons verkeersinfarct".

"Als de gewesten een aangepast tarief zouden hanteren, afhankelijk van het tijdstip en de locatie van de verplaatsing, zouden we een derde van het transport voor voeding uit het spitsverkeer kunnen houden - en met een heffing voor personenwagens zou die vrijgekomen plaats ook niet door privévervoer worden ingenomen. Nu betalen we met ons allen voor een oplossing die er geen is", besluit Michel.