Veritas moet "vrouwonvriendelijke reclamecampagne" intrekken

De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) heeft aan Veritas gevraagd om een nationale reclamecampagne in te trekken. Enkele consumenten hadden een klacht ingediend tegen een radiospot van de naai- en modeketen. De JEP oordeelde dat het ging om "onverantwoord pedagogisch gedrag rond stereotypen van de vrouw".

"In de radiospot valt de uitspraak: "als een vrouw nee zegt, is het altijd een beetje ja"", zegt Piet Moons, de voorzitter van de JEP. "De JEP kreeg daarover drie klachten binnen van individuele consumenten. Zij klaagden over stereotype ideeën over de vrouw en over onverantwoord pedagogische gedrag", aldus Moons.

De jury besliste om de campagne te laten intrekken. Dat gebeurde op basis van de code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC). "Dat is een code die wereldwijd in de reclamesector gebruikt wordt en die de adverteerders oplegt om geen onverantwoord maatschappelijk gedrag te stimuleren", aldus Moons.

De radiospot werd in Vlaanderen en Wallonië op de radio uitgezonden. Veritas heeft nog niet gereageerd op de uitspraak.