Japanse bank zet robots in om klanten te helpen

Mizuho, een van de drie grote Japanse banken, gaat in haar filialen "Pepper"-robots inschakelen om de klanten te helpen en hen te entertainen terwijl ze aan het aanschuiven zijn bij de loketten.

Pepper is een "semi-androïde" op wieltjes, die eenvoudige conversaties kan voeren met mensen. Via een scherm op de buik van de robot wil Muziho de klanten en professionals bovendien informatie verschaffen. De robots werden ontworpen door het Franse bedrijf Aldebaran voor het Japanse SoftBank.

"We willen de klanten een aangenaam moment geven, of het nu gaat om het verschaffen van informatie over de financiële producten of door hen af te leiden terwijl ze aan het wachten zijn", aldus Mizuho, die meent zo de dienstverlening en de relaties met de mensen die hun geld aan de bank toevertrouwen te "revolutioneren". De eerste bankfilialen zullen vanaf juli voorzien worden van robots.

Nestlé in Japan bestelde ook al een duizendtal Peppers, die dienst zullen doen als assistent-verkopers van koffie-apparaten. Andere robots hebben een gelijkaardige taak in de boetieks van SoftBank. Driehonderd stuks werden onlangs verkocht aan software-ontwikkelaars om nieuwe applicaties te ontwikkelen.