6 op de 10 treinen trager na nieuwe vervoersplan

Zes op de tien treinen rijden trager sinds het nieuwe vervoersplan in december werd ingevoerd. Dat blijkt uit de uitgebreide evaluatienota van TreinTramBus, Test-Aankoop en hun Waalse collega's waarover Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen berichten.

Vandaag overhandigen TreinTramBus, Navetteurs.be, Inter_Environnement Wallonie en Test-Aankoop een uitgebreide evaluatienota van het nieuwe NMBS-vervoersplan aan het federaal parlement. "Een gemiste kans en een gebrek aan ambitie", noemen ze het in een persbericht. "De regering en de NMBS moeten hun huiswerk overdoen tegen 2018. Op korte termijn moeten er bijsturingen komen."

"Wie had verwacht dat het spoor in België een grote sprong voorwaarts zou maken, komt van een kale reis thuis", luidt het in een persbericht. "Enkele hoofdlijnen gaan er weliswaar op vooruit: het treinaanbod van Gent en Leuven naar Brussel wordt versterkt en beter gespreid, en tal van steden krijgen rechtstreekse treinen naar de luchthaven. Op andere verbindingen moet worden overgestapt."

De NMBS kiest voor woon-werk- en school-werkverkeer en lijkt het bestaan van het drukke shoppingverkeer naar de grote steden volledig te ontkennen, is de commentaar. " Uit onderzoek blijkt dat het aantal verplaatsingen op zaterdag hoger ligt dan op de meeste weekdagen, maar de NMBS speelt hier hoegenaamd niet op in en laat op zaterdag en zondag maar half zoveel treinen rijden als op een weekdag."

De gemiddelde reistijden zijn er ook niet op vooruit gegaan. In vergelijking met het vorige vervoersplan rijdt 59 procent van de onderzochte treinen trager. De gemiddelde reistijd is gestegen van 60 naar 62 minuten.

De organisaties leggen de oorzaak bij de opeenvolgende federale regeringen. "Er is geen budget voor bijkomende treinen, dus extra treinen naar de luchthaven betekent dat elders geschrapt moet worden. Erger nog: de komende jaren zal de NMBS maar liefst 20 procent van zijn werkingsmiddelen moeten inleveren.De reizigers vrezen het ergste voor het aanbod. Zelfs levensnoodzakelijke investeringen zoals de renovatie van het station van Vilvoorde, of nieuw rollend materieel, worden op de lange baan geschoven."