Boerenbond trekt met campagne "Stop de Waanzin" aan de alarmbel

De Vlaamse land- en tuinbouwbedrijven worden meer dan ooit geconfronteerd met allerlei maatregelen en plannen die hun bedrijfszekerheid onder druk zetten. "Al die onzekerheid weegt steeds zwaarder door op onze bedrijven, die bovendien geconfronteerd worden met aanhoudend lage prijzen voor hun producten", zegt de Boerenbond, die onder het motto "Stop de waanzin - Boeren eisen volwaardige toekomst" een nationale affichecampagne start.
Protestacties van de boeren tijdens de opening van het Vlaamse wielerseizoen

De boeren hebben te kampen met onder meer moeilijk toepasbare erosiemaatregelen, een reeks nieuwe vergroeningsmaatregelen opgelegd door het Europees landbouwbeleid en een blijvende onzekerheid over het gebruik van landbouwgrond, aldus de Boerenbond. Bovendien hangen de instandhoudingsdoelstellingen van Natura 2000 als een zwaard boven het hoofd van honderden landbouwbedrijven.

Daarom start de organisatie een nationale affichecampagne "die op een sprekende en kleurrijke manier de vinger op de wonde legt". "We willen de burger alarmeren over de gevolgen van de vergroeningspolitiek die vandaag over het platteland raast", klinkt het. "Een politiek die zonder onderscheid van grootte of aard honderden bedrijven elke toekomst dreigt te ontnemen."

De affiches zullen de komende dagen en weken in heel Vlaanderen opduiken, en versterken zo de acties die nu al lopen tijdens de voorjaarsklassiekers. Zo zullen ook op zondag 29 maart tijdens de wielerwedstrijd Gent-Wevelgem de boeren langs het parcours hun bezorgdheid en ongenoegen uiten met zwarte vlaggen.