Laatste "spookthalys" uitgereden in Oostende

Vanmorgen vroeg zijn de laatste rechtstreekse treinen vanuit Oostende naar Parijs gereden. Het schrappen van de zogenoemde "spookthalys" moet jaarlijks een besparing van 7 miljoen euro opleveren.

Halfweg februari besloot de top van de federale regering dat de Thalys tussen Oostende en Parijs moest verdwijnen. De sneltrein reed al sinds eind jaren 90 dagelijks op en af tussen de badstad en de Franse hoofdstad. Er was echter een groot probleem: voordat de trein in station Brussel-Zuid aankomt, stappen er amper mensen op. Zo had de "spookthalys" uiteindelijk maar een bezetting van 7 procent.

Wafelijzerpolitiek

De Thalystreinen waren een typisch resultaat van de Belgische wafelijzerpolitiek. Omdat Wallonië eind 1997 eenmaal per dag een rechtstreekse verbinding naar Parijs kreeg, moest Vlaanderen worden gecompenseerd met een rechtstreekse Thalys die vanuit station Brussel-Zuid werd doorgetrokken naar Oostende.

Verlieslatend

Door de vele lege zitjes, was de spookthalys erg verlieslatend. De grote verliezen moesten dan ook worden bijgepast met federale subsidies, jaarlijks zo'n 1,9 miljoen euro. De vorige minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) schoof het dossier door naar de volgende regering en die heeft dan beslist om de Thalystreinen af te schaffen, eindstation voor de lijn Oostende-Parijs. Daarnaast moet ook de Waalse tegenhanger inleveren, zo is vanmorgen ook de laatste Thalystrein vanuit Luik naar Parijs uitgereden.