“Een goede ober heeft niet twee, maar vier, zes of acht ogen”

Een cafébaas in Blankenberge heeft drukknoppen op zijn tafels geïnstalleerd waarmee je een ober kan wenken om te bestellen of de rekening te vragen. In "De inspecteur" (Radio 2) zegt Danny Van Assche van Horeca Vlaanderen dat café- en restaurantbezoekers in te toekomst nog meer van dit soort vernieuwingen mogen verwachten.
archieffoto

“Bepaalde tafels op cafés en restaurant zullen in de toekomst uitgerust zijn met touchscreens waarop je zelf kan aanklikken wat je wenst te bestellen,” vertelt Van Assche, “Dat wordt dan automatisch doorgestuurd naar de keuken.” Ook op het einde heb je geen ober meer nodig, want betalen kan je door gewoon je bankkaart in het systeem in te brengen. De enige ober die je nog zal zien, dient dan je eten op. In de Verenigde Staten bestaat dit systeem nu al, het is een kwestie van tijd voor het ook hier zal opduiken.

Nu al kan je in een aantal zaken via je smartphone en gratis wifi een bericht sturen dat ze achter de toog toegezonden krijgen. Zo kan jouw bestelling sneller worden afgewerkt. “In Japan is er nu ook al een café dat met drones werkt om de bediening te doen,” weet Van Assche, “maar dat lijkt me eerder gevaarlijk om er niet tegenaan te lopen”.

Al zal de aloude manier van bestellen niet zomaar verdwijnen de eerstkomende jaren, en hij zal wellicht ook nooit helemaal vervangen worden.

"Het belletje van de keuken heeft absolute prioriteit"

Wel geeft Horeca Vlaanderen opleiding aan horecapersoneel om de bediening te verbeteren. “Een goede ober heeft niet twee, maar wel vier, zes of acht ogen,” zegt Danny Van Assche. “Die heeft alles gezien wat er op een terras gebeurt, speelt daar ook op in en wanneer hij niet onmiddellijk naar je tafel kan komen, geeft hij een teken om aan te geven dat hij je gezien heeft en je zo snel mogelijk zal helpen.”

Hoe het komt dat een ober soms geen oog lijkt te hebben voor jou als je de rekening wil? “Wel, elke klant is natuurlijk belangrijk, maar in het proces van bestellen is niet elk moment even belangrijk,” verklaart Danny Van Asssche dit herkenbare tafereel. "Absoluut prioritair is het moment waarop het belletje van de keuken rinkelt en er dus warm eten klaar staat om naar een tafel te brengen."

"Wanneer je een ober wenkt met dampende schotels in zijn handen of wanneer die onderweg is naar de keuken om er eten te gaan halen, dan gaat hij dat altijd eerst doen."

"Tweede prioriteit zijn nieuwe klanten ontvangen, die een plaats en een menukaart moeten krijgen. Wij raden obers dan aan om met hun acht ogen een teken te geven dat hij je heeft gezien."

"Het goede weer deze dagen is gelukkig goed op tijd voorspeld. Ook dat zal helpen, want zo hebben de cafés zich goed kunnen voorbereiden om voldoende extra werkkrachten te vinden die mee tafels kunnen bedienen."