Fastfood na het sporten even goed voor je lichaam als sportdrank

Als je na het sporten nog eens zin hebt in een vettige hap, hoef je die drang niet per se te onderdrukken. Uit onderzoek blijkt dat fastfood eigenlijk even goed is voor het herstel van je lichaam als sportvoeding of sportdrank.
Reporters

Onderzoekers aan de universiteit van Montana bestudeerden 11 mannelijke wielrenners in goede conditie. Na een eerste sportieve inspanning van 1,5 uur moesten ze achteraf energierepen eten, de tweede keer kregen ze fastfood voorgeschoteld. Ze kregen telkens 2 porties aangeboden: meteen na het sporten, en 2 uur later.

Het herstel van de spieren en de bloedwaarden van de proefpersonen werden tot 4 uur na het sporten opgevolgd. Het lichaam van de sporters herstelde even goed na het eten van fastfood, dan door de supplementen die in sportvoeding zitten.

Na een fysieke inspanning moet de hoeveelheid glycogeen in onze spieren weer op peil gebracht worden. Glycogeen is vergelijkbaar met zetmeel in planten: de stof wordt opgeslagen in ons lichaam en dient als eenvoudig aanspreekbare energievoorraad. Uit dit experiment blijkt dat fastfood ons glycogeenpeil even goed en snel herstelt als typische sportvoeding die daarvoor ontwikkeld is.

Kleine kanttekening voor u zich na een rondje lopen laat gaan in de frituur: genieten mag, maar wel met mate. "We zagen een effect van fastfood als we de sporters kleine porties voorschotelden. Hamburgers en frietjes maken uiteraard niet fundamenteel deel uit van een gezond voedingspatroon."

McPHOTO / WIDMANN