Campagnelogo Hillary Clinton: symbool voor ruk naar rechts of verkeersbord?

De campagne van de Amerikaanse presidentskandidate Hillary Clinton is nog maar net gelanceerd, of het campagnelogo leidt al tot de nodige gespreksstof. Volgens de ene is het (eenvoudige) ontwerp getekend met Microsoft Paint, volgens de andere doet het aan een verkeersbord denken.

Gisteren was het eindelijk zover: na maanden van speculatie, stelde Hillary Clinton zich officieel kandidaat voor het Amerikaanse president­schap. De "bekendmakingstweet" werd volgens CNN in één uur tijd drie miljoen keer bekeken. De hashtag "#Hillary2016" was dan ook al snel wijdverspreid, al moest de hashtag "#WhyImNotVotingForHillary" niet meteen onderdoen.

Campagnelogo

Wat echter de meeste aandacht kreeg in de tweets, was het blauw-rode campagnelogo. Een rode, naar rechts wijzende pijl vormt er de dwarsbalk van een blauwe hoofdletter H.

De naar rechts wijzende pijl vond menig Twitteraar vreemd voor een presidentskandidate voor de Democraten. Het was meteen ook voer voor de dagelijkse cartoon van The New Yorker.

Andere critici namen dan weer de grote blauwe H op de korrel. Die zou namelijk te veel lijken op de H van de verkeersborden die de richting naar het ziekenhuis aanwijzen.

De meeste kritiek kwam echter op de eenvoud van het logo. "Less is more" is hier niet van toepassing, aldus critici. Er werd ook meermaals gesuggereerd dat het logo ontworpen werd met Microsoft Paint.

Met een kwinkslag naar de eenvoud van het logo tweette klokkenluiderswebsite Wikileaks ten slotte dat Clinton hun "innovatieve" Twitterlogo had gestolen.

Persagentschap Reuters polste al bij de medewerkers van Hillary Clinton naar wie het logo ontworpen heeft en hoeveel ervoor betaald werd, maar kreeg nog geen reactie.