Meer kans op wagenziekte in zelfrijdende auto

Zelfrijdende auto's moeten de wegen veiliger maken, energie besparen en de files doen afnemen, maar de kans is groot dat dat veel mensen zich ook ellendig zullen voelen. Uit nieuw onderzoek blijkt immers dat meer mensen wagenziek zullen worden in een zelfrijdende auto.

Onderzoekers van het Transportation Research Center van de University of Michigan vroegen meer dan 3.200 volwassenen in zes landen - de VS, India, China, Japan, Groot-Brittannië en Australië -, wat ze zouden doen in plaats van te rijden in een volledig zelfrijdende auto.

Meer dan de helft van de Indiërs zei dat ze zich zouden bezighouden met zaken die de kans op en de ernst van wagenziekte vergroten, zoals lezen, sms'en, tv of een film kijken, spelletjes spelen of werken. Ook 40 procent van de Chinezen, meer dan een derde van de Amerikanen en 26 tot 30 procent van de Japanners, Britten en Australiërs zei dat ze zich daarmee zouden bezighouden.

Het resultaat daarvan zou zijn dat 6 tot 12 procent van de mensen die in een zelfrijdende auto rijden, geplaagd zouden worden door matige tot ernstige wagenziekte.

"Wagenziekte zal in zelfrijdende auto's waarschijnlijk een groter probleem zijn dan in gewone auto's", zei Michael Sivak, een van de onderzoekers. "De reden daarvoor is dat de drie belangrijkste factoren die bijdragen aan wagenziekte - het conflict tussen de vestibulaire (evenwicht) en de visuele input, het niet in staat zijn om te anticiperen op de richting van de beweging, en het gebrek aan controle over de richting van de beweging - vergroot worden in een zelfrijdende auto. Maar de frequentie en de ernst van wagenziekte worden ook beïnvloed door de activiteit waar men zich mee bezighoudt in plaats van auto te rijden."

Dutje

Uit het onderzoek blijkt dat 60 procent van de Amerikanen en Chinezen naar de weg zouden kijken, telefoneren of een dutje zouden doen in een zelfrijdende auto, activiteiten die niet noodzakelijk resulteren in wagenziekte. Het percentage ligt iets hoger in Japan, Groot-Brittannië en Australië, en lager bij de Indiërs.

De onderzoekers hebben ook suggesties voor de ontwerpers van zelfrijdende auto's om de kans op wagenziekte te verkleinen: geef de auto grote, transparante ramen die het zichtveld vergroten, gebruik transparante video- en computerschermen die de passagiers verplichten om naar voren te kijken, vermijd draaibare stoelen maar installeer stoelen die volledig in ligstand kunnen worden gebracht. Ten slotte zou het ook goed zijn om de auto zo in te richten, dat de passagiers hun hoofd zo weinig mogelijk moeten bewegen.

Een bericht over de studie is gepubliceerd op de website van de Universiteit van Michigan.

Missellijkheid

Wagenziekte is, zoals zeeziekte, een vorm van bewegingsziekte of kinetose. Ze komt het meeste voor bij kinderen, mogelijk omdat bij hen het evenwichtsorgaan nog niet helemaal ontwikkeld is. Vrouwen hebben vaker last van reisziekte dan mannen, waarom is niet duidelijk.

Hoewel de meeste mensen over de klachten heen groeien bij het ouder worden, zijn er ook mensen die er heel hun leven lang last van blijven ondervinden.

Reisziekte wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de informatie die de verschillende zintuigen naar de hersenen sturen, niet met elkaar overeenkomt. De ogen melden de hersenen dat men stilzit, maar het evenwichtsorgaan meldt een schommelende beweging aan de hersenen en die raken daarvan in de war.

Het evenwichtsorgaan geeft dan impulsen aan het braakcentrum in de hersenen, met bleek zien, zweten, misselijkheid en soms braken als gevolg. In een extreme vorm kan reisziekte de coördinatie over het lichaam tijdelijk helemaal verstoren.

Waarom niet iedereen er last van heeft, is niet geweten.

© VOISIN/PHANIE - www.belgaimage.be