"Nationale Loterij handelt ethisch"

De Jury voor Eerlijke Praktijken inzake reclame (JEP) vindt dat de Nationale Loterij voldoende ethisch handelt in haar reclamestrategie. "We hebben nog geen enkele klacht gekregen over campagnes van de Nationale Loterij", reageert de regulator op de kritiek van de N-VA op de commerciële strategie van het bedrijf.

N-VA-Kamerlid Peter Dedecker uitte vanochtend in enkele kranten stevige kritiek op de commerciële strategie van de Nationale Loterij. Dedecker vindt dat het bedrijf te agressief reclame maakt en zich te veel als een commercieel bedrijf gedraagt. Slogans als "Word schandalig rijk", zijn Dedecker een doorn in het oog.

De Kansspelcommissie sluit zich min of meer aan bij die kritiek, maar de Jury voor Eerlijke Praktijken inzake Reclame (JEP) vindt niet dat de Loterij in het verleden al over de schreef is gegaan. "We hebben in ieder geval nog geen enkele klacht gekregen over deze campagne ("Word schandalig rijk"-campagne, nvdr.), maar ook niet over andere campagnes van de Nationale Loterij", reageert Piet Moons van de JEP.

Moons wijst erop dat de Nationale Loterij een eigen "zeer strenge code voor ethische en verantwoorde reclame" heeft, "die zij nauwgezet volgt". Volgens Moons doet die code "goed zijn werk".