De arrogantie van Apple en het lef van Samsung - Carole Lamarque

Vorige maand werd de Apple Watch met veel poeha aangekondigd door CEO Tim Cook, maar toch waren er op de dag van de lancering geen lange rijen kooplustigen in de Apple- winkels. Nochtans had het bedrijf – met de arrogantie van een marktleider – aangekondigd dat het horloge meteen uitverkocht zou zijn. Een uitspraak die alleen al omwille van de verkonding waar kon blijken. Schaarste creëren is een schoolvoorbeeld van goede marketing.
opinie
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Apple heeft een nieuw gouden productcategorie in handen, het eerste na Steve Jobs, en droomt er van om luidkeels “Sold Out” te mogen scanderen op de website. Om dan de hype weer kracht bij te zetten.

Lauwe reacties

Over de esthetiek van Apple Watch zijn zo wat alle recensies lovend, over de rest een pak minder. CNET, de reviewsite voor nieuwe technologie hekelt vooral de oplaadtijd van de batterij. Bovendien gaat ze amper een dag mee. Dat doet denken aan de tijd dat je als iPhone-gebruiker moest rondlopen met een oplader in de hand, niet bepaald wat je verwacht van een draadloos toestel.

Guardian noemt het: “the elegant, overpriced gadget you don't need”. De zwakte die de meeste recensies, zoals ook die van Forbes, aanhalen is dat de Apple Watch enkel compatibel is met een Iphone 5 of recenter. Dat sluit meteen het grootste deel van de potentiële gebruikers uit. Het pijnlijkste is dat recensenten vooral uitkijken naar de tweede, verbeterde versie. Deze eerste Apple Watch noemen sommigen zelfs weggegooid geld. Het is als vragen naar de 2de baby, terwijl je naast de kersverse moeder staat, die trots in het kraambed ligt.

Kapers op de kust

Zijn de lauwe reacties op de Apple Watch een teken aan de wand? Is Apple zijn voorsprong aan het verliezen?
Opmerkelijk is dat Samsung precies dezelfde dag als de Apple Watch lancering uitkoos om haar paradepaardje voor te stellen: de Samsung Galaxy S6 Edge. Het is de duurste smartphone in het Samsung-gamma.

Was het dom om gelijktijdig met Apple te lanceren en zo in de schaduw te belanden?  Volgens mij was het vooral een gedurfde marketingstrategie van Samsung. Zo konden ze duidelijk maken dat ze niet meer bang zijn voor grote jongen Apple.

Samsung en Apple zijn bezig aan een nek-aan-nek-race in de
smartphonemarkt: in het laatste kwartaal van 2014 hadden ze elk 74 miljoen smartphones verkocht. Samsung
moet dus zeker niet onderdoen.

Toch kan je niet stellen dat Samsung met haar Edge dezelfde hype heeft weten te creëren als Apple. Alleen
gespecialiseerde technologiemedia schrijven over haar nieuwste topproduct.

1-0 dus voor Apple, althans voor vandaag. Maar dat is zeker geen verworvenheid.

Het gevaar van hoogmoed

Het grootste gevaar voor grote spelers is hoogmoed. Roepen dat je meteen zal uitverkopen, is een goede marketingstrategie, maar het houdt ook risico’s in. De concurrentie staat klaar om je erop te wijzen als je voorspelling niet uitkomt. Met hun gedurfde lancering van Edge hebben de Koreanen getoond dat ze er het lef voor hebben.

Bovendien is dit zeker niet de laatste wedstrijd. Het is als twee Sumo-worstelaars: ze hebben evenveel kracht, maar wie de kracht van de ander in zijn voordeel kan gebruiken, zal uiteindelijk
winnen. Ogen open voor de volgende match.

(Carole Lamarque is experte digitale marketing en heeft Youmen opgericht, de “costumer obsessed marketing agency”. Ze maakt ook deel uit van het “Straffe Madammen”-project bij VRT.)

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.