"Luchtvaartmaatschappijen zullen leren van Germanwings-crash"

Een verbetering van de psychologische testen voor piloten behoort tot de mogelijkheden om incidenten zoals de vermoedelijk opzettelijke crash met het Germanwings-toestel in de toekomst te vermijden. Dat zegt de topman van de internationale luchtvaartvereniging IATA.

Tony Tyler, topman van de International Air Transport Association (IATA) die wereldwijd zo’n 250 luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt, kaartte de kwestie aan tijdens een conferentie in Los Angeles. “Na een grondig onderzoek zullen er wereldwijd lessen worden getrokken uit dit incident”, zei Tyler. “Toezichthouders verrichten al veel werk om te controleren of piloten fit en gezond zijn, maar na de Germanwings-crash zal er met een onbevangen blik moeten nagegaan worden of bijkomende maatregelen zich opdringen."

"De kwestie van psychologische screening, psychologische testen, de evaluatie van de mentale toestand -misschien niet alleen van piloten- zal ongetwijfeld overwogen worden om een herhaling van dit verschrikkelijke ongeval te vermijden", aldus nog de topman.

Twee bemanningsleden

De Franse aanklager zei twee dagen na de crash dat co-piloot Andreas Lubitz het toestel, een Airbus A320, op 24 maart opzettelijk liet neerstorten in de buurt van de Franse Alpen. Later werd eraan toegevoegd dat de Duitser eerder al behandeld werd voor een depressie.

Intussen hebben luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld, waaronder Lufthansa en dochteronderneming Germanwings, beslist dat ten alle tijde twee bemanningsleden in de cockpit aanwezig moeten zijn.

“Vliegen is veilig en wordt alleen maar veiliger"

Volgens de IATA-topman waren de afgelopen dertien maanden een buitengewoon moeilijke periode voor de internationale luchtvaart door een reeks bizarre incidenten. In 2014 was er sprake van twaalf incidenten met dodelijke afloop. “Tot dusver twee in 2015", zei Tyler nadat hij stil had gestaan bij de slachtoffers die daarbij vielen. Volgens Tyler moet de sector na elk incident nog beter haar best doen om de veiligheid voort te verbeteren.

Tyler wees erop dat in dezelfde periode ongeveer 38 miljoen vluchten veilig op hun bestemming aankwamen. “Vliegen is veilig en wordt alleen maar veiliger”, benadrukte de IATA-topman. Vorig jaar was er sprake van één groot incident op elke 1,7 miljoen vluchten, rekende hij voor.

"Random rampen die vragen hebben opgeroepen"

Ondanks de verbeterde veiligheid kreeg de luchtvaartsector te maken met wat de CEO omschreef als "random rampen die vragen hebben opgeroepen". Drie daarvan hebben bijzonder veel aandacht gekregen. “Dat is begrijpelijk. Vliegtuigen horen niet van de radar te verdwijnen of neergeschoten te worden door raketten.”

Naar aanleiding van de drie grote incidenten zijn al lessen getrokken. Als gevolg van het verdwijnen van de MH370 werkt wereldtoezichthouder ICAO, onder de koepel van de Verenigde Naties, toe naar een standaard voor het wereldwijd kunnen volgen van commerciële vliegtuigen.

Na het uit de lucht schieten van de MH17 worden maatregelen genomen om het risico van vliegen over conflictgebieden te verminderen. Onder andere door een betere informatievoorziening.