Belgische vissersboot aangevaren door een tanker?

Het gerecht onderzoekt of de scheepsramp met de Belgische vissersboot Z-85 Morgenster, eind januari, wel echt is veroorzaakt door stormweer. Er is een anonieme mail opgedoken waarin sprake is van een aanvaring met een tanker. Dat meldt Het Laatste Nieuws en is bevestigd aan onze redactie. Maar de federale overheidsdienst Mobiliteit, die de mail al eerder kreeg, acht een aanvaring erg onwaarschijnlijk.

De Morgenster verging eind januari in het Kanaal. Vier vissers kwamen daarbij om het leven, onder wie 1 Belg. Het wrak ligt nog altijd 35 meter diep op de bodem van het Kanaal en het lichaam van het Portugese bemanningslid is nog altijd niet gevonden.

Volgens de schrijver van de mail, die zichzelf "De Piraat" noemt, was er echter een aanvaring met de MV Marselisborg. Op de radarbeelden van het ogenblik van de ramp is te zien dat het ruim 130 meter lange vrachtschip zich heel dicht bij het veel kleinere vissersbootje bevindt. Na de ramp lag de tanker drie dagen op een Britse scheepswerf voor herstellingen.

Duikexpeditie spreekt informatie in mail tegen

De federale overheidsdienst Mobiliteit kreeg de mail echter al snel na de scheepsramp, het parket kreeg de mail pas gisteren. De onderzoeksraad voor scheepvaartongevallen heeft de informatie dus al een tijd geleden kunnen natrekken. Na een eerste duikexpeditie naar het wrak en de analyse van de rest van de informatie is hun conclusie dat er waarschijnlijk geen sprake is van een aanvaring. "Op basis van al onze informatie lijkt het scenario van een aanvaring erg onwaarschijnlijk", zegt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit. Er komt wel nog een tweede duikexpeditie die een definitieve conclusie moet opleveren. Daarna zal de FOD Mobiliteit haar onderzoek aan het parket overdragen en dat zal dan beslissen wat ze met de informatie zal doen.

De Duitse rederij ontkent iets te maken te hebben met de scheepsramp. Dat het schip na het incident drie dagen aan de ketting lag, is volgens de rederij toeval.