Mediaregulator beboet "Thuis" voor productplacement

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft de VRT een boete van 10.000 euro opgelegd omdat een merk van trouwkledij prominent in beeld is gekomen in de televisiesoap "Thuis". In de aflevering van 26 januari 2015 kiest het personage Julia een trouwkleed in een winkel.
© VRT

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de VRT een boete opgelegd van 10.000 euro omdat in de soapserie "Thuis" een bruidswinkel prominent in beeld is gekomen.

Tijdens de aflevering van 26 januari koos het personage Julia een trouwkleed. Het merk van trouwkledij komt in vier fragmenten aan bod.

"De aflevering duurt 25 minuten en 24 seconden, daarvan spelen 4 minuten en 20 seconden af in de bruidswinkel. Tijdens de fragmenten wordt het logo van de winkel gedurende 35 seconden prominent in beeld gebracht, is het logo ook meerdere malen zichtbaar op de achtergrond en wordt het merk ook tweemaal vermeld", aldus de VRM.

De VRM vindt dat "Thuis" de regels voor productplacement heeft overtreden en legt de openbare omroep een boete van 10.000 euro op.