Nieuwe auto's stoten in België minder CO2 uit dan Europees gemiddelde

De CO2-uitstoot van de nieuwe auto's die in 2014 in België op de markt kwamen, ligt iets onder het Europese gemiddelde, zo blijkt uit voorlopige statistieken van het Europees Milieuagentschap (EEA). Voorts is de verkoop van elektrische wagens sterk gestegen in ons land, net als in veel andere Europese landen.

Terwijl de autoverkoop in Europa een terugval laat noteren (12,5 miljoen in 2014), is de inschrijving van nieuwe auto's in België stabiel gebleven. Vorig jaar werden iets meer dan 485.000 nieuwe auto's ingeschreven, tegen 490.000 in 2013 en 2012.

Deze wagens stoten steeds minder kooldioxide uit, met name 121,3 gram per afgelegde kilometer in 2014, tegen 124 g/km in 2013 en 128 g/km in 2012. België ligt daarmee lichtjes onder het Europese gemiddelde van 123,4 g/km. De nieuwe wagens die in Nederland, Griekenland en Portugal verhandeld werden, vervuilen het minst (respectievelijk 107, 108 en 109 g/km).

De Europese Unie had een CO2-uitstoot van minder dan 130 gram per kilometer in 2015 vooropgesteld en bereikte dat doel dus al een jaar eerder. Het volgende streefdoel voor nieuwe auto's is 95 g/km tegen 2021.

Verkoop van elektrische auto's de hoogte in

Het EEA (European Environment Agency) merkt voorts op dat de verkoop van elektrische wagens in 2014 met 57 procent steeg in vergelijking met 2013. De verkoop bereikte records in Frankrijk (10.7000), Duitsland (8.500) en Groot-Brittannië (6.700), ook al blijft het aandeel van de elektrische wagen gering in Europa (38.000). In België was er meer dan een verdubbeling, van 500 wagens in 2013 tot 1.167 in 2014.

De Belgische autofederatie Febiac verklaart de toename aan de verschijning van nieuwe modellen in België. Het aanbod ging van vijf naar zeventien modellen, preciseert woordvoerder Christophe Dubon. Hij merkt op dat bedrijven eerder in staat zijn elektrische auto's te kopen dan particulieren, voor wie de investering zwaar blijft.