Boeing stelt gevechtsvliegtuig SuperHornet F-18E voor

Vandaag is een delegatie van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing in Brussel om er het gevechtsvliegtuig F-18E/F Super Hornet voor te stellen. Boeing hoopt dat ons land voor dat toestel kiest als vervanger voor de F-16's.

Sinds de jaren 70 beschikt onze luchtcomponent over het gevechtsvliegtuig F-16 "Fighting Falcon", indertijd geproduceerd door General Dynamics, dat sindsdien is overgenomen door de Amerikaanse luchtvaartgroep Lockheed Martin. Die toestellen zijn over enkele jaren aan vervanging toe en dat belooft een groot contract te worden.

Vandaag is een delegatie van Boeing zijn kandidaat komen voorstellen: de F/A-18E/F of "Super Hornet" (boven), een verbeterde versie van de F-18, het standaardgevechtsvliegtuig van de Amerikaanse marine en van de Australische luchtmacht.

Boeing mikt op drie troeven. Zo zou de F-18E Super Hornet goedkoper zijn dan zijn rivaal, de F-35 "Lightning II" of Joint Strike Fighter (foto) van Lockheed Martin. De Super Hornet zou ook beter verborgen blijven voor de radar, sneller zijn en een grote actieradius hebben.

Bovendien  belooft Boeing "een industrieel partnerschap"' als ons land voor het toestel kiest. Dat zou concreet betekenen dat de Belgische luchtvaartindustrie een graantje kan meepikken van de productie van het vliegtuig en staat synoniem voor banen.

Boeing staat te springen om het vliegtuig aan te prijzen. De productie van de Super Hornet in de staat Missouri dreigt stil te vallen als er niet snel nieuwe contracten komen. Boeing voert nu onderhandelingen met Denemarken, Canada, Maleisië en wellicht ook met Koeweit.

De Super Hornet heeft wel één nadeel: volgens een Amerikaanse expert is hij niet staat om kernwapens te vervoeren en dat zou voor de regering een criterium tegen kunnen zijn. Ook zou hij duurder zijn in onderhoud dan de F-35.

Vijf kandidaten voor opvolging van F-16

In totaal zijn er vijf kandidaten voor de opvolging van de verouderde F-16's. Naast de Super Hornet zijn dat de al genoemde F-35 JSF van Lockheed Martin, De Rafale (foto) van de Franse groep Dassault, de JAS-39E/F Gripen van de Zweedse producent Saab en de Eurofighter van Airbus.

De keuze zal echter deels bepaald worden door de keuze die Defensie zal maken voor samenwerking met andere Europese en NAVO-partners. Nederland heeft al gekozen voor de F-35 Joint Strike Fighter. Als we gaan voor een gezamenlijke luchtverdediging met onze noorderburen, dat moeten we dus de duurdere F-35 kiezen.

Omgekeerd kan ook een nauwe samenwerking met Frankrijk aan de orde zijn en dan ligt de keuze voor de Rafale voor de hand. Frankrijk heeft er daarvan buiten het eigen land nog niet veel verkocht en zou dus wellicht niet moeilijk doen over de prijs.

De Zweedse optie lijkt weinig waarschijnlijk, want Zweden is geen lid van de NAVO en de samenwerking is dus beperkt, al hebben sommige NAVO-landen zoals Polen en Tsjechië wel Saabs. De wat oudere Eurofighter van Airbus zou een goedkopere optie zijn. 

AP2013
AP2014
AP1999