"Studio 100 laat veel kansen liggen"

"Studio 100 moet meer het voortouw nemen om patronen te doorbreken en grenzen te verleggen." Dat heeft professor communicatie Katia Segers gezegd in "Hautekiet" op Radio 1 in een discussie over de impact die het entertainmentbedrijf op het wereldbeeld van kinderen heeft.
BELGA/WAEM

"Studio 100 maakt onze kinderen dommer dan ze zijn", liet zangeres Slongs Dievanongs vorige week in Story optekenen. Voor "Hautekiet" was die uitspraak vandaag het vertrekpunt voor een debat over de maatschappelijke impact van het bedrijf achter K3, "Samson en Gert", "Kabouter Plop", "Prinsessia" en vele andere programma's en producten.

"De marketing van Studio 100 richt zich op kleine kinderen", herhaalde Slongs haar aanklacht in het radioprogramma. "Het is een groep die zich makkelijk laat manipuleren om bepaalde ideaalbeelden te aanbidden. De vrouwen in de programma's van Studio 100 zijn jong en mager, dikke mensen zijn steevast dom. Kinderen spiegelen zich aan deze voorstellingen."

De grootste gemene deler

"Studio 100 is de Vlaamse versie van Disney", reageerde professor Segers. "Ze hebben net hetzelfde zakenmodel dat op diversificatie is gericht. Studio 100 wil het grote publiek bereiken en zoekt daarom de grootste gemene deler op. Het bedrijf zoekt aansluiting bij de leefwereld van kinderen en bevestigt die tegelijk."

"De impact van Studio 100 is groot. Je kan niet niet met het bedrijf worden geconfronteerd. Zelfs al hou je als ouder je kinderen weg van voor de tv of van de merchandising, in de crèche of op school komen ze er toch mee in aanraking. De macht van Studio 100 is groot, maar tegelijk laat het bedrijf kansen liggen."

"De mensen van Studio 100 moeten meer het voortouw nemen om patronen te doorbreken en grenzen te verleggen. Nu doen ze dat niet omdat ze voor die grote middenmoot kiezen. Het zou een goede zaak zijn mochten ze meer alternatieven aanbieden zodat het wereldbeeld van kinderen groter wordt."

Segers pleit in dit kader voor een nauwere samenwerking tussen reuzen als Studio 100 en de (gesubsidieerde) artistieke sector. "Op dit moment bestaat weinig interactie tussen die twee. Nochtans zouden ze er allebei baat bij hebben. De artistieke sector beschikt gewoon niet over de budgetten van Studio 100 dus is het moeilijk een plek te veroveren. Omgekeerd kan de sector inhoudelijk een verrijking voor Studio 100 betekenen."