Extra Jetair-vluchten in Oostende en Deurne

Het wordt vanaf vandaag drukker op de regionale luchthavens van Oostende en Deurne, bij Antwerpen. In Oostende is vanmorgen de eerste lijnvlucht naar Barcelona vertrokken, en straks vertrekken in Deurne de eerste vluchten naar Malaga, Milaan en ook Barcelona.

"We zullen enerzijds liefhebbers van citytrips aan boord hebben. Barcelona is dit jaar de nummer één citytrip-bestemming voor de Belgen", zegt woordvoerder Hans Vanhaelemeesch van Jetair over de extra vluchten naar Barcelona.

"We zullen ook zakenmensen aan boord hebben, want je mag niet vergeten dat Barcelona en Catalonië een economisch belangrijke regio is in volle groei. En zeer belangrijk, we verwachten vanuit Barcelona heel wat Spaanse toeristen die naar de Vlaamse kunststeden komen."

Naast de Barcelona-vluchten komen er in Oostende 8 extra vluchten per week op de bestaande zon-bestemmingen. De uitbreiding van de vluchten van Jetair levert 90 nieuwe jobs op: 10 bij Jetair en 80 op de luchthaven van Oostende. Er wordt gerekend op 80.000 extra passagiers.

Elke week 15 vluchten extra van en naar Antwerpen

In Deurne vertrekken straks de eerste vluchten naar Malaga, Milaan en Barcelona. Morgen komen daar nog Alicante en Berlijn bij en maandag Hamburg. In totaal zullen er elke week 15 vluchten van en naar Antwerpen bijkomen. De luchthaven verwacht tegen het eind van dit jaar een verdubbeling van het aantal passagiers.

Campagne moet Spanjaarden lokken

De nieuwe vluchten naar Barcelona gaan gepaard met een grote campagne die Vlaanderen, en vooral de Vlaamse kunststeden, als reisbestemming voor Spanjaarden moet promoten onder de noemer "Drie steden, één bestemming". Spanje is, met 315.000 aankomsten, goed voor 650.000 overnachtingen, nu al de op vier na belangrijkste markt voor Vlaanderen.

Aan de campagne werken onder meer het West-Vlaams provinciebedrijf Westtoer en Toerisme Vlaanderen, maar ook Oostende, Brugge en Gent, mee. De pas opgerichte vzw Toeristische Ontsluiting West-Vlaanderen trekt voor de campagne 180.000 euro uit. Die campagne houdt een hele reeks acties in, zoals promotie in regionale kranten en media, en affichage op de luchthavens, maar vooral de bestickerde trams en bussen in de binnenstad van Barcelona vallen op.