"Vervang belbus De Lijn door Uber"

Laat taxidienst Uber sommige bussen van De Lijn vervangen, want "Uber is efficiënter dan de belbussen". Dat stellen enkele parlementsleden van CD&V in een opiniestuk in de krant De Morgen.

"Wij geloven dat, naast het (traditionele) openbaar vervoer andere vervoersmodi of platformen in de toekomst een belangrijke aanvullende rol kunnen spelen", begint Dirk de Kort zijn relaas. De taxi is volgens de CD&V'er nu nog te veel een "laatste redmiddel", want "de drempel en de kostprijs zijn vaak te hoog". 

Uber kan De Lijn versterken, aldus De Kort die gesteund wordt door collega-parlementsleden Karin Brouwers, Lode Ceyssens en Caroline Bastiaens. Zo zou de taxidienst in landelijke gebieden zelfs bepaalde bussen van De Lijn kunnen vervangen. "Uber kan de fijnmazigheid in dunbevolkte gebieden opvangen, op efficiënte wijze."

"Minimaal wettelijk kader"

Uber is in ons land voorlopig alleen in Brussel actief, al deed de komst van de taxidienst er veel stof opwaaien. Volgens de taxisector bezondigt het bedrijf zich aan oneerlijke concurrentie en sociale dumping.

Die uitwassen willen de christendemocraten aanpakken via "een minimaal wettelijk kader". Dat moet de veiligheid van passagiers garanderen en de concurrentie in de taxisector verzekeren. "Zo moeten de bestuurders RSZ-bijdragen betalen en voldoen aan een aantal voorwaarden die de veiligheid garanderen (..). Uber is ervoor verantwoordelijk dat bestuurders de vereiste attesten hebben en dekt hen via een verzekering. Tegelijk dient het bedrijf de nodige belastingen te betalen en zijn database ter beschikking te stellen van het gerecht."

De Lijn reageert positief

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, reageert alvast positief in de krant. Hij zat zelfs al samen met PickMeUp, de legale tegenhanger van Uber. "Ik ben ervan overtuigd dat collectieve taxidiensten een goede aanvulling zouden zijn op ons aanbod. We moeten ons geen illusies maken: peer-to-peersystemen zullen steeds vaker opduiken."