Antwerpen start promocampagne voor verhuisde Sinksenfoor

Om de verhuizing van de Antwerpse Sinksenfoor, die van 23 mei tot en met 12 juli plaatsvindt op de voormalige NMBS-site Spoor Oost, niet tot een lager bezoekersaantal te laten leiden, is de stad gestart met een extra promotiecampagne in het straatbeeld en via de stedelijke kanalen. Een gloednieuwe website en bijhorende app bieden bovendien alle praktische info over de attracties en openingsuren, maar ook over de bereikbaarheid van de foor.

Spoor Oost werd de voorbije maanden in sneltempo klaargemaakt voor de Sinksenfoor, nadat stadsbestuur en foorkramers pas halfweg februari een akkoord vonden over een (tijdelijke) verhuizing. Op de traditionele locatie, de Gedempte Zuiderdokken, mocht de foor niet langer plaatsvinden na een deal tussen het stadsbestuur en enkele klagende omwonenden.

De 150 attracties komen nu in een lus langs de Noordersingel te staan en bovendien naar binnen gericht om geluidsoverlast voor de omgeving te beperken. Toch loopt er momenteel nog een kortgedingprocedure van een buurtcomité dat de plannen niet ziet zitten.

Stadsbestuur en foorkramers hopen de verkeersoverlast in de buurt te beperken door het openbaar vervoer en de fiets te promoten. De Lijn zal extra trams inleggen langs de nabije halte Schijnpoort en er worden fietsenstallingen voor 2.500 fietsen voorzien. Wie toch absoluut met de wagen tot vlakbij de foor wil rijden, kan terecht op de parking Slachthuis. In de omliggende woonwijken wordt er ook 's avonds tijdelijk betalend parkeren ingevoerd om daar parkeren te ontmoedigen.

De Wever hoopt op miljoen bezoekers

"Het herlokaliseren van een evenement zoals de Sinksenfoor binnen een stedelijke omgeving is niet evident", erkent burgemeester Bart De Wever (N-VA). "We hebben als stad in ieder geval kosten noch moeite gespaard om er nu een succes van te maken. We hopen op een miljoen bezoekers."