Experts zetten studie Uplace op losse schroeven

Verouderde cijfers, slordigheden en foute inschattingen. Dat is het oordeel van drie verkeersexperten over de studie waarop de Vlaamse overheid zich baseert om tot een oplossing te komen over het winkelcentrum Uplace, in de rand rond Brussel. Dat staat te lezen in De Standaard.

Even opfrissen. In 2011 keurt de Vlaamse regering een ruimtelijk plan goed voor de Vlaamse rand rond Brussel. Drie jaar later, in 2014, vernietigt de Raad van State het onderdeel Uplace omdat er te weinig garanties zijn voor openbaar vervoer.

In februari 2015 keurt de Vlaamse regering een nieuw plan goed, gebaseerd op een studie van het studiebureau Antea Group. In het nieuwe plan heeft Uplace nog altijd een plaats maar wordt het aantal winkels en kantoren verminderd.

Maar ook op het nieuwe plan is er kritiek. Onder meer omdat de Altea Group nauwe banden heeft met Uplace. De stad Vilvoorde liet de studie van de groep onderzoeken door drie verkeersexperten, verbonden aan de UGent en de VUB:  Dirk Lauwers, Kobe Boussauw en Ward Ronse. Volgens hen wordt de impact van Uplace op het omliggende verkeer systematisch onderschat. Ze wijzen er ook op dat de verkeerscijfers verouderd zijn en de inschattingen in de nota onduidelijk, onvolledig of verkeerd.

Moedwillige slordigheden

Francine De Prins, schepen van Mobiliteit in Vilvoorde (Groen), heeft de studie mee besteld. “Omdat we bij een eerste lezing van de Alteastudie of toetsingsnota, zoals ze wordt genoemd, al merkten dat er weinig onderbouwing in zat. Er waren geen bronvermeldingen. En men gebruikte cijfers van een Nederlands kennisplatform", zegt de schepen in ons programma "De ochtend".

“Het belangrijkste bezwaar is dat er moedwillig vanuit gegaan wordt dat de mobiliteit in onze regio niet zo’n groot probleem is, dat er sinds 2007 vrijwel geen verkeer bij is gekomen op de ring. Ik zeg "moedwillig", omdat zij bepaalde cijfers gebruiken die echt niet kloppen. Ze zeggen bijvoorbeeld dat 50 procent van de bezoekers met de trein of met de bus zal komen shoppen. Als 50 procent van de mensen met de bus komt, dan zou er op zaterdag om de 3 minuten een bus moeten rijden van Vilvoorde naar Uplace. Dat is onmogelijk."

De stad Vilvoorde zal de conclusies van de drie verkeersexperten aangrijpen om een bezwaarschrift tegen Uplace in te dienen.

De naam studie niet waard

Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) is naar eigen zeggen niet verbaasd over de kritische evaluatie van de Alteastudie. "Dat document is de naam studie nauwelijks waard. Het werd besteld bij een onderzoeksbureau dat nauw betrokken is bij Uplace zelf, werd opgesteld door twee personen, is slechts 17 pagina's groot en kreeg geen kwaliteitscheck. Nu blijk ook dat de studie inhoudelijk niets voorstelt."

Volgens Vandenbroucke wordt aangetoond dat wat de Vlaamse regering per se bewezen wou zien - namelijk dat het allemaal wel meevalt met de negatieve effecten van Uplace op de mobiliteit - niet te bewijzen is. Uplace is desastreus voor de mobiliteit in de regio, stelt hij. "Deze nieuwe evaluatie kan de Vlaamse regering niet zomaar naast zich neerleggen."

Jasper Jacobs

"De nieuwe evaluatie van de Antea-studie naar de mobiliteitseffecten van Uplace in Machelen is een zoveelste laag op de stapel argumenten tegen het project", zegt Groen-parlementslid Hermes Sanctorum. Het is volgens hem duidelijk dat de Vlaamse regering de studies van het onderzoeksbureau gebruikt als voorwendsel om Uplace te laten passeren.

"Als de Vlaamse regering zichzelf serieus neemt en echt bezorgd is, kan ze niet anders dan Uplace afserveren", zegt Sanctorum. Hij wijst erop dat binnen de meerderheid enkel nog N-VA het project zou steunen. "CD&V en Open VLD hebben hun steun teruggetrokken. SP.A en Groen zijn altijd tegen geweest." Minister Schauvliege geeft geen commentaar op de evaluatie.

BELGA/VERGULT

Meest gelezen