Belgische mail-app daagt Google en Mailbox uit

Ziet u ook op tegen die eindeloze stroom aan e-mails die u dagelijks binnenkrijgt? En vindt u er amper nog de weg in terug? Dan heeft het Belgische softwarebedrijfje EASI misschien wel de oplossing. Met de "innovatieve e-mailapp" InboxZero, die uw mailbox "volledig transformeert", wil EASI zich internationaal op de kaart zetten en de concurrentie aangaan met grote spelers als Gmail en Mailbox.

EASI, gespecialiseerd in software-ontwikkeling, lanceert vandaag InboxZero, een gloednieuwe gratis app die "een einde moet maken aan uw overvolle mailbox". Zo zijn er wel meer: apps die hetzelfde beloven, ze groeien als paddenstoelen uit de grond.

Maar EASI heeft naar eigen zeggen een app ontwikkeld die "het beste van alle werelden" bijeenbrengt, want "het echte probleem van een overvolle mailbox" heeft nog niemand opgelost, luidt het. Een overvolle mailbox, belangrijke mails over het hoofd zien, e-mails maar niet kunnen terugvinden, het zou met InboxZero allemaal verleden tijd moeten zijn.

Conversaties

Zo begint InboxZero met het opdelen van alle mails in conversaties per contactpersoon, om ze zo sneller te kunnen terugvinden. Zodra een mail gelezen is, verdwijnt die automatisch uit de inbox en komt die terecht bij je conversaties. "Je plaatst een gelezen brief toch ook niet weer in je brievenbus", zegt oprichter Salvatore Curaba. Die conversaties worden dan ook nog eens onderverdeeld in personen en bedrijven. De mails van je vrienden, familie en kennissen bijeen, ver weg van nieuwsbrieven van media, bedrijven, enzovoort (zie eerste foto in tekst).

Het voordeel van die conversaties is dat je snel tussen al je interacties met een bepaalde contactpersoon kunt bladeren, stellen de ontwikkelaars. De e-mails worden -eenmaal gelezen- ook opgekuist, waardoor "enkel het essentiële gedeelte" wordt weergegeven. Begroetingen en dergelijke vallen er af. "Dit maakt e-mails lezen veel aangenamer", zeggen de makers, zoals bij sms'jes of chatberichten bijvoorbeeld, maar ook wel een beetje onpersoonlijker.

Niet alleen de mails worden per contactpersoon gegroepeerd, ook de bijlagen bij die mails. Ben je op zoek naar een bijzondere bijlage die je ooit hebt ontvangen, dan hoef je je niet meer door een rij e-mails te worstelen. Ze staan allemaal netjes bijeen (zie foto onderaan).

Herinnering

Twee andere functies waar de makers van InboxZero trots op zijn, zijn de herinnering en de serenity modus. Als je een herinnering aan een e-mail toevoegt, verschijnt die e-mail op de door jou uitgekozen dag opnieuw in je inbox.

Via de serenity modus kan je bepalen welke e-mails in je inbox mogen terechtkomen (bijvoorbeeld die van je favoriete contactpersonen) en welke niet (die laatste belanden dan automatisch bij je conversaties). Een geavanceerde spamfilter dus. Met dezelfde functie kan je ook bepalen voor welke e-mails je een notificatie - een berichtje op je beginscherm - wilt ontvangen.

Om de app een frisse layout te geven, zien de conversaties eruit als kleurige chat bubbles. Je kan ook foto's van je contactpersonen via Facebook of LinkedIn de app binnenloodsen. En EASI integreerde ook een hele resem logo's van bedrijven die de app moeten opsmukken.

Op de internationale kaart

De gratis app is voorlopig alleen compatibel met Gmail, maar zal dat in een latere fase ook zijn met Yahoo en Outlook, en kan voorlopig alleen op apparaten die op iOS draaien, gedownload worden. In het najaar zou dat ook voor Android mogelijk moeten zijn.

De ontwikkelaars van InboxZero mikken hoog met hun app. Enerzijds wil het bedrijf "een revolutie op gang brengen in de manier waarop e-mails gebruikt worden". Anderzijds wil EASI, een bedrijf met 140 werknemers, de concurrentie aangaan met grote spelers als Gmail en Mailbox en zichzelf met deze app op de internationale kaart plaatsen. "We wilden bewijzen dat wij, in België, een revolutionaire app kunnen ontwikkelen die de software-giganten uitdaagt."

De app is vanaf dinsdagnamiddag in België te downloaden in de appstore van Apple. In juni wil EASI de app ook op de Europese en Amerikaanse markt aanbieden.