De Bakermat licht kersverse ouders in over duurzame keuzes

Het Leuvense kraamzorgcentrum De Bakermat heeft een voorlichtingscampagne gelanceerd voor toekomstige en jonge ouders, om hen te helpen duurzame keuzes te maken. De campagne loopt via de website www.duurzaamindewieg.debakermat.be, sociale media, een brochure en workshops voor organisaties, zorgverleners en ouders.
PA Wire/Press Association Images

Ook baby's belasten ons ecosysteem zwaar. Zo is kunstvoeding goed voor 23 kilo verpakkingsmateriaal per kind. Elke kilo kunstvoeding genereert bovendien 21,8 kilo CO2 en voor productie, koeling en vervoer is per kilo nog eens 4.700 liter water nodig.

Het gebruik van pampers is per kind goed voor 1.400 kilo afval en 7 bomen. Vochtige doekjes bevatten bewaar- en kleurstoffen en geven eveneens aanleiding tot een heleboel afval. Teelt van katoen, waar heel wat babykleding van gefabriceerd wordt, is wereldwijd goed voor 25 procent van alle insecticiden die gebruikt worden in de landbouw en is niet ongevaarlijk voor baby's.

De Bakermat pleit ervoor dat moeders zoveel mogelijk borstvoeding geven en eenmaal de baby aan vaste voeding toe is, kiezen voor lokaal gekweekte en seizoensgebonden producten.

De organisatie raadt voorts het gebruik aan van wasbare luiers en wasbare snoeten- en billendoekjes. Wat kleding betreft is er kleding met labels voor eco-katoen zoals Fairtrade Max Havelaar en de deel- en geefeconomie voor gerecycleerd materiaal. De organisatie roept de ouders ook op om op vlak van mobiliteit te kiezen voor alternatieven voor het autoverkeer.

De campagne kreeg als klimaatneutraal project subsidies van de provincie Vlaams-Brabant.