Mobiele telecomgigant Verizon koopt AOL

De Amerikaanse telecomgigant Verizon gaat het technologiebedrijf AOL overnemen voor 4,4 miljard dollar. Met de deal wil Verizon de strijd om de mobiele advertentiemarkt in de VS aangaan, die nu wordt gedomineerd door Google.

Verizon biedt 50 dollar per aandeel. Dat is 17% meer dan de slotkoers van AOL gisteravond. Tim Armstrong, de CEO van AOL, zal de afdeling ook blijven leiden na het samengaan met Verizon. Na het bekendmaken van de deal sprong het aandeel van AOL naar 50,7 dollar, net iets boven de biedprijs van Verizon dus.

Verizon is de grootste mobiele operator in de VS, maar ondervindt concurrentie van onder meer T-Mobile US. Daarom zocht het al een tijdje naar meer diverse inkomsten en het hoopt nu voordeel te halen uit de overname van AOL dat sterk staat in technologie voor onlinereclame.

AOL was op dat terrein al de strijd aan het aanbinden met giganten zoals Google en Facebook en krijgt nu de steun van Verizon, dat vooral de dominantie van Google wil aanpakken. Analisten vinden het geen slechte combinatie omdat Verizon nu zowel reclame als content kan aanbieden via zijn mobiele netwerk. 

AP2006

Een nieuwe start voor AOL

Met de overname komt er een nieuwe wending voor AOL -het vroegere America Online- dat al in 1980 opgericht werd als bedrijf dat onlinediensten voor spelcomputers aanbood, zij het onder een andere naam.

Begin de jaren 90 werd AOL één van de eerste aanbieders van internet tot het grote publiek en onder de ambitieuze topman Steve Case groeide het uit tot één van de grootste bedrijven in de IT-sector. Het nam toen onder meer CompuServe en browserproducent Netscape over. In 2000 kwam de kers op de taart door de fusie met mediagroep Time Warner, maar dat bleek geen goede combinatie. Case nam ontslag en in 2009 gingen Time Warner en AOL elk hun eigen weg.

Het AOL vandaag is vooral een ontwikkelaar van technologie voor reclame en andere diensten en lijkt nog heel weinig op het vroegere AOL van de jaren 90 en 2000.

AP2009