Nrc.next verdwijnt in zijn huidige vorm

De Nederlandse ochtendkrant nrc.next verdwijnt in zijn huidige vorm. De krant, die vooral een jonger publiek moest aanspreken, heeft vanaf het najaar geen eigen redactie meer. Dat schrijft De Volkskrant op basis van een interne mail en bronnen bij NRC Handelsblad en nrc.next.

Peter Vandermeersch, momenteel hoofdredacteur van NRC Handelsblad en vroeger nog hoofdredacteur van De Standaard, riep in april de redactie bijeen om de plannen aan te kondigen. Hij wil nu niks zeggen over de voornemens, behalve dat hij werkt aan "een versterking van de twee kranten".

Mark Kranenburg, voorzitter van de redactieraad, zegt aan De Volkskrant dat het gaat om plannen in een "embryonaal stadium". De redactieraad komt in juni met een advies over het beleid, dat aan de redactie wordt voorgelegd.

De vernieuwde nrc.next gaat onder meer stukken gebruiken van NRC Handelsblad. Een tweede katern verleent onderdak aan verhalen met de kenmerkende dwarse next-toon. De ochtendkrant wordt verder dikker en gaat zich richten op een bredere doelgroep.

NRC Media kwam eind 2014 in handen van de Belgische mediagroep Mediahuis, uitgever van onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.