Uber goedkoop, ten koste van wat? - Jef Kerremans

Heb je je al eens afgevraagd hoe het komt dat Uber goedkoper kan zijn dan andere taxibedrijven? De consument wil alles goedkoper, maar dat heeft uiteraard zijn gevolgen. Er is altijd iemand de pineut.
labels
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Uber is hip, goedkoop én razend populair in onze hoofdstad. Maar je kan je uiteraard de vraag stellen hoe het komt dat Uber goedkoper is dan andere taxibedrijven. Het is hetzelfde verhaal als Zalando en Ryanair: sociale dumping. Een kritische documentaire over Zalando toonde aan dat het bedrijf het niet te nauw neemt met arbeidsregels. Werknemers wandelen er zo’n 27 kilometer per dag en mogen niet gaan zitten. Ze worden constant gecontroleerd door beveiligingsdiensten. Of neem lagekostenluchtvaarmaatschappijen. De vakbonden in verschillende landen proberen om Ryanair te laten schikken naar de loon- en arbeidsvoorwaarden van de landen waar ze opereren. Het resultaat is hetzelfde: de klanten zijn tevreden, de chauffeurs niet.

Wat verdient een Uber-chauffeur?

Heb je een wagen (niet ouder dan 2005), dan kan je je inschrijven als Uber-chauffeur. Je werkt als zelfstandig chauffeur en dan volgt de vraag: wat verdient dat?

Een taxirit bij uberPOP* kost 1 euro starttarief + 0,2 euro per minuut + 1,1 euro per kilometer. Een Uber-rit in Brussel van het Noord- naar het Zuidstation kost dus 9,54 euro (13 minuten en 5,4 kilometer).

De chauffeur moet 20% van dat bedrag afstaan aan Uber, dus houdt hij zelf nog 7,64 euro over. Daar moet je dan nog de brandstof en verzekering van afhouden. De chauffeurs zijn zelfstandige, dus moeten ze ook zelf zorgen voor hun ziekteverzekering en pensioen. Veel blijft er dan niet meer over. Volgens een onderzoek van Accenture, in opdracht van Uber zelf, is slechts 37 procent van de chauffeurs positief over wat ze verdienen aan uberPOP. De resterende 63 procent is neutraal of negatief.

Meer voor minder geld

De voorstanders van Uber dwepen met innovatie. Nochtans hebben Brusselse Taxis Verts ook een app: eCab. Die werkt net zoals die van Uber. In het geval van Uber betekent ‘innovatie’ achteruitgang. Een terugkeer naar een ouderwetse vorm van arbeid: zonder bescherming en een kwetsbare situatie voor de chauffeur. Wat kan innovatie toch mooi zijn. Want in de vele lofredes wordt nauwelijks over de chauffeur gesproken, die is nochtans de dupe in heel dit verhaal.

Mensen willen alles zo goedkoop mogelijk en Uber komt aan hun wens tegemoet. En ergens in de ketting is daar iemand die wordt uitgebuit. Iemand die daar het slachtoffer van is. En dat kan de mantel van innovatie niet bedekken.

Dure taxi?

Als we eens gaan kijken naar de prijs van een taxirit in België (bron: Numbeo), zien we dat België geen duur taxiland is. De duurste taxi’s vind je in Noorwegen, waar je voor de start plus de eerste kilometer 12,31 euro betaalt. In België betaal je 4,4 euro en in Nederland 5,48 euro. Als we kijken naar prijs per kilometer, staan we – samen met Duitsland – op plaats 9 (1,8 euro/kilometer). Ter vergelijking: in Nederland bedraagt de kilometerprijs 2,53 euro.


 

(De auteur is communicatieverantwoordelijke ACV-Transcom.)

* Voor de duidelijkheid: als we over Uber spreken, hebben we het hebben het ook over uberPOP, een dienst van Uber waarbij particulieren in hun eigen auto klanten vervoeren. Dat is in Brussel het geval.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.