De Lijn gaat op zoek naar andere informatieschermen

De Lijn stopt met het plaatsen van de bestaande digitale informatieborden aan haltes. De infoborden hebben vaak te kampen met defecten en dus gaat de vervoersmaatschappij op zoek naar een ander soort schermen. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van SP.A-parlementslid Joris Vandenbroucke.

De Lijn heeft verschillende soorten realtime informatieborden. Naast de overzichtsborden aan de 35 grote busstations (bv. Leuven, Mechelen of Brugge) telt de vervoersmaatschappij ook bijna 400 realtime-infoschermen aan haltes.

Maar die informatieborden hebben af te rekenen met verschillende problemen. Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, zei daarover eerder al: "Ik verhul niet dat we bij de installatie van de realtime informatieborden behoorlijk wat problemen hebben gekend en nog altijd kennen. Het verloop is absoluut niet wat we hadden vooropgesteld." Het gaat dan vooral om technische defecten en problemen met de transmissie van data.

In antwoord op een vraag van SP.A-parlementslid Joris Vandenbroucke laat mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) nu verstaan dat De Lijn stopt met de huidige generatie informatieborden. De bestelling van 400 borden aan haltes wordt de komende weken en maanden nog wel afgewerkt, maar nadien stopt het. De Lijn is voor andere haltes op zoek naar een soort "light versie". Maar vooraleer een aanbesteding te lanceren, wil De Lijn eerst goed kijken wat het best aansluit op de eigen informaticasystemen.

Bedoeling is ook dat de transmissiekwaliteit in de toekomst zal verbeteren, met name door het gebruik van de boordcomputer. "De koppeling boordcomputer-monitoring zal vanaf september 2015 van start gaan in één entiteit (Vlaams-Brabant). Bij een succesvolle ingebruikname zullen de andere entiteiten stelselmatig volgen", aldus minister Weyts.