Meld je buitenlandse rekening elektronisch aan de fiscus

Het mechanisme voor de verplichte melding van rekeningen die Belgische belastingplichtigen in het buitenland bezitten, krijgt vorm. De elektronische melding zal vanaf 26 mei beschikbaar zijn, zo meldt de Nationale Bank van België.

Voor de eerste keer worden belastingplichtigen verplicht het bestaan van buitenlandse rekeningen te vermelden en de nummers van deze rekeningen mee te delen aan het Centraal Aanspreekpunt (CAP) van de Nationale Bank van België, gelijktijdig met de aangifte van de personenbelasting 2015 waarin zij, sinds enkele jaren, het aanhouden van buitenlandse rekeningen dienen aan te geven. De Nationale Bank heeft voor deze meldingsplicht een procedure uitgewerkt.

De procedure heeft bij de opstart vertraging opgelopen. Krachtens de wet worden belastingplichtigen - sedert jaren - gevraagd om in de jaarlijkse aangifte van de personenbelasting het bestaan van buitenlandse rekeningen te melden. Ze werden ook geacht sinds aanslagjaar 2012 (inkomsten van 2011), de rekeningnummers te melden aan het Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank.

Maar het Centraal Aanspreekpunt heeft getalmd met de concretisering en de belastingplichtigen werd daarom gevraagd die inlichtingen mee te delen op vraag van de (fiscale) administratie, gebaseerd op de aangiften 2012-2014.

Die procedure blijft, maar voor de aangifte van 2015 moet de belastingplichtige het initiatief nemen om zijn buitenlandse rekeningnummers te melden aan het CAP. Het standaardformulier dat door de FOD Financiën werd opgesteld is beschikbaar op de website van de Nationale Bank. De elektronische weg is vanaf 26 mei beschikbaar.