"Jullie hebben 2 vaders. Hoe cool is dat!"

"Ja, we zijn twee homoseksuele mannen met drie kinderen die er geen probleem mee hebben de kinderen iedere ochtend voor school klaar te maken." Ruim een jaar geleden werd een foto van Kaleb Anthony en Kordale Lewis tijdens een huiselijk ochtendritueel massaal gedeeld en besproken, en dat niet altijd op een positieve manier. Op deze Internationale Dag tegen Homofobie kijken we hoe het hen sinds die kortstondige internetfaam vergaan is.

19 was hij nog maar, toch had Lewis al 3 kinderen bij zijn toenmalige vriendin. Maar zijn leven veranderde toen hij Anthony leerde kennen (Lewis op nieuwswebsite The Grio: "Ik wist al langer dat ik homo was, maar me outen was niet zo makkelijk als je opgroeit in Chicago."). Zijn vriendin leerde intussen iemand anders kennen en werd opnieuw zwanger. Omdat zij de opvoeding van de 3 kinderen met haar nieuwe vriend niet langer zag zitten, kregen Lewis en Anthony volledige voogdij over de kinderen.

Lewis: "Intussen ben ik al 9 jaar lang een vader en heb ik altijd foto’s van mijn kinderen op sociale media gepubliceerd. Maar toen vorig jaar die ene foto viraal ging, kreeg ik plots het verwijt dat ik mijn kinderen misbruikte voor eigen faam. Dat kwam hard aan."

"We hebben niet het gevoel dat de kinderen een negatieve weerslag ondervonden. Toen we bijvoorbeeld een bezoek brachten aan hun school, reageerden de andere kinderen ronduit positief: "Wat? Jullie hebben 2 vaders. Wow, hoe cool is dat!""

Lewis schreef na het viraal gaan van de foto zijn ervaringen neer in een boek, "Picture perfect?". Met dit boek wilde hij de lezers meegeven dat zijn leven voor zijn relatie met Anthony helemaal geen rozengeur en maneschijn was. Er zouden vage plannen zijn om het boek te verfilmen. Anthony probeerde zijn aspiraties als fotomodel waar te maken en liet zich hierbij begeleiden door een modellenagentschap.

Bovendien werd het gezin het uithangbord van een nieuwe campagne van fotocameraproducent Nikon, "I am generation image", waarbij de nadruk lag op de boodschap dat "je versteld zal staan hoe erg ons gezin lijkt op dat van jullie". Marketingwebsite Contently blokletterde dit initiatief als: "De winnaar is hier Nikon dat zijn camera in de handen legt van 2 knappe papa’s met een opmerkelijk verhaaL."

Het koppel liet ook nog weten dat ze een 4e kind plannen en dat ze daarvoor een beroep zullen doen op een surrogaatmoeder.

lees ook