"Gemeenten moeten zelf openbaar vervoer beheren"

Niet De Lijn maar de gemeenten zelf moeten uitmaken hoeveel bussen en trams er rijden, langs welke routes en hoeveel een rit kost. Dat zeggen Open VLD-parlementsleden Bart Somers en Marino Keulen in De Morgen en Het Laatste Nieuws.

De liberalen willen de hele structuur van De Lijn drastisch veranderen. "We garanderen u: als burgemeesters dit zelf organiseren zit er een kwart meer mensen op de bus", zeggen Somers en Keulen.

Volgens hen hebben de burgemeesters er het beste zicht op waar en wanneer en tegen welke prijs er bussen en trams nodig zijn. "Je ziet vandaag in heel wat gebieden echt vervoersarmoede. In landelijke gemeenten heb je nog nauwelijks busaanbod. Als de gemeenten dat doen, krijg je maatwerk", zegt Marino Keulen in het VRT-radionieuws.

Tegen het najaar moet de Vlaamse regering een nieuwe beheersovereenkomst onderhandelen met De Lijn over hoe het openbaar vervoer georganiseerd moet worden tot 2020. Open VLD pleit voor een drastische ommezwaai en inspireert zich daarvoor op de organisatie van de politie- en brandweerzones.

De gemeentes zouden zich in een 20-tal regio's moeten verzamelen om samen het openbaar vervoer voor die regio te organiseren. Deze regio's zouden 75 procent van de middelen krijgen. De coördinatie tussen de regio's zou gebeuren door een overkoepelend Vlaams niveau, dat 25 procent van de middelen krijgt. Dat overkoepelend niveau bekijkt of de langere busritten vlot kunnen blijven verlopen en dat de tarieven sociaal rechtvaardig blijven.

Landuyt: "Ik maak constant ruzie met De Lijn"

Bart Somers ergert zich eraan dat hij als burgemeester geen enkele beslissingsmacht heeft over de bussen in zijn stad. Ook SP.A-burgemeesters zoals Daniël Termont en Renaat Landuyt zien wel iets in het voorstel van Open VLD. "Ik maak constant ruzie met De Lijn omdat ik niet gehoord word. Ik word wel aangesproken en afgerekend op de bussen in mijn stad, niemand anders", zegt Landuyt in De Morgen.

De voorzitter van de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten Luc Martens (CD&V) zegt dat burgemeesters uitdrukkelijker dan vandaag mee moeten kunnen beslissen over het openbaar vervoer in hun stad of gemeente. "Maar als lokaal bestuur het hele openbare vervoer in handen nemen, gaat te ver", zegt hij in het VRT-radionieuws.

Reizigersorganisatie TreinTramBus reageert afwachtend. "Je zal als busreiziger erg afhankelijk worden van je burgemeester", zegt woordvoerder Jan Vanseveren in De Morgen. "Als die voorstander is van de bus kan dat goed uitpakken. Maar omgekeerd kan het ook zijn dat er stevig gesnoeid wordt in het aanbod."