Belg kocht in 2014 elke maand een kilo kaas

De Belg kocht vorig jaar gemiddeld zo'n 12 kg kaas en besteedde er 114 euro aan. Dat betekent een groei van 0,7 procent in volume en 1,4 procent in prijs, waardoor de bestedingen ruim 2 procent hoger uitvielen. Dat blijkt uit het rapport over de kaasconsumptie van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). De zuivelverkoop steeg in totaal met 3,3 procent.

Het aantal kaaskopers blijft stabiel op een zeer hoog niveau van 99,6 op 100 gezinnen. Nagenoeg elk Belgisch gezin koopt dus wel eens kaas. De aankoopfrequentie van kaas daalde wel lichtjes en bedraagt nu 47 keer op jaarbasis.

Prijs steeg licht

De gemiddelde kaasprijs steeg lichtjes met 1,4 procent van 9,37 naar 9,50 euro per kg. Binnen de kaasmarkt wordt ruim de helft van het volume ingenomen door de harde kazen. Dit segment stond de voorbije jaren onder druk, maar lijkt zich nu te herstellen.

Het marktaandeel van de Belgische kazen is hoger in het noorden dan in het zuiden van het land. De Waal koopt meer kaas dan de Vlaming, maar de Vlaming is relatief gezien een grotere liefhebber van Belgische kazen.

Onder de Vlaamse stolp liggen ook andere kazen dan onder de Waalse of de Brusselse. Het assortiment in Vlaanderen bestaat relatief meer uit hardekorstkazen en minder uit zachte kazen. De Brusselaar en de Waal houden relatief meer van zachte kaas en schapen- en geitenkaas.

Melkverkoop ook in de lift

In tegenstelling tot de globale voedingsmarkt, die vorig jaar daalde met 0,8 procent, stegen de zuivelbestedingen met 3,3 procent. De oorzaken hiervan waren een hogere melkprijs, maar ook een forse groei van de consumptie van chocomelk en yoghurt.

De Belg kocht vorig jaar 50,6 liter melk en zuiveldranken per persoon en 3,8 liter sojadrinks, rijstdrinks en andere plantaardige dranken. De groei was nog iets sterker in Vlaanderen, met 5,2 procent stegen. De stijging bij consumptiemelk is bijna volledig te danken aan de populariteit van chocomelk (17 procent).

Binnen de witte melk deed de AA-melk, die geen prijsstijging kende, het uitstekend met een stijging van 31 procent in volume per capita. Bij de zuiveldranken staan de gefermenteerde melkdranken en drinkyoghurt verder onder druk.

De grootste melkdrinkers blijven de gezinnen met kinderen. Zij vertegenwoordigen 37 procent van de Belgische bevolking en nemen 56 procent van de melkconsumptie voor hun rekening.

Melk wordt voor meer dan 94 procent in de supermarkt gekocht en is een typische thuisdrank. In 89 procent van de situaties dat er melk gedronken wordt, gebeurt dat thuis. Andere zuiveldranken worden iets minder thuis geconsumeerd, nl. in 81 procent van de gevallen.